Bezpieczeństwo przemysłu morskiego i nie tylko

3 0 stycznia miała miejsce trzecia edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2020, która obfitowała w interesujące prelekcje, dwie merytoryczne debaty z zakresu bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej, bezpieczeństwa farm wiatrowych oraz innowacji technologicznych na morzu. Tego dnia, w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii w Gdyni, zebrali się specjaliści oraz pasjonaci tematyki bezpieczeństwa morskiego. 
 
Forum rozpoczęło się od uroczystego otwarcia wydarzenia przez Prezesa Zarządu PSSE, Przemysława Sztanderę, Prezesa Zarządu Polskie Forum Technologii Morskich, Jerzego Czuczmana oraz przez Zarząd PZU LAB, Dariusza Gołębiewskiego. Wstępem do prelekcji oraz rozmów był specjalnie na ta okazję przygotowany film dotyczący tematyki poruszanej podczas konferencji. 

Pierwszy blok tematyczny poświęcony bezpieczeństwu infrastruktury krytycznej rozpoczął się od przemówienia gościa specjalnego, Pana dr Witolda Skomry z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, który przedstawił znaczenie morskich usług logistycznych i towarzyszącej im infrastruktury w utrzymaniu usług kluczowych. 

Drugim prelegentem był Pan Józef Zawadzki, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. W przeznaczonym dla niego czasie opowiedział o bezpieczeństwie infrastruktury krytycznej Portu Gdynia w dobie przełomu technologicznego w XXI w. Następnie Pan Radosława Hołda, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., opowiedział o bezpieczeństwie w Porcie Gdańsk i systemach antydronowych, które  wykorzystuje stocznia.

W celu urozmaicenia spotkania organizatorzy skorzystali z internetowej aplikacji SLIDO służącej do zadawania pytań przez uczestników podczas konferencji. Po pierwszych trzech prelekcjach zadane zostało pierwsze pytanie do prelegentów:
Zgodnie z wynikami, zagrożeniem które wg. zgromadzonych jest najmniej kontrolowane w polskim przemyśle morskim, a może być istotne w najbliższych latach, jest atak cybernetyczny. 

Przed pierwszą przerwą zgromadzeni mogli posłuchać także o holistycznych metodach ochrony infrastruktury i zdolności operacyjnej przedsiębiorstwa przed atakami cybernetycznymi, o którym opowiedział dr inż. Michał Suchocki, Prezes Zarządu Cyberteq Polska. 

Za sprawą obecności przedstawiciela Politechniki Gdańskiej, dr hab. inż. Lecha Rowińskiego z Katedry Projektowania Okrętów i Robotyki Podwodnej, Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa, uczestnicy mieli okazję zobaczenia jak wygląda z bliska system głębinowy MORŚWIN – wielozadaniowy system podwodny wykorzystujący zdalnie sterowany pojazd do wykonywania wszystkich typów prac obserwacyjnych i mapowania dna za pomocą urządzeń sonarowych. Otwarta konstrukcja pojazdu głębinowego uzupełniona o dodatkowe moduły robocze pozwala na łatwe prowadzenie przeglądów i obsługi oraz dostosowania systemu do wykonywania specjalistycznych prac.

Bezpieczeństwo farm wiatrowych – pod takim hasłem przebiegał drugi blok tematyczny Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2020. Pierwszym z prelegentów był Pan Mariusz Witoński, Prezes PTMEW, który przedstawił znaczenie morskich farm wiatrowych dla gospodarczego rozwoju Polski. Dr hab. Tomasz Barszcz z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie opowiedział o zapewnieniu bezpieczeństwa i niezawodności eksploatacji układów mechanicznych turbin wiatrowych. 

Pan Michael Jobczyk z CORONA serwis w swojej prelekcji skupił się na bezpieczeństwie transformatorów energetycznych jako element zapewnienia ciągłości działania farm wiatrowych na morzu, a Pan Sławomir Bałdyga reprezentujący Polski Rejestr Statków wskazał na rolę certyfikacji i nadzoru w zapewnieniu bezpieczeństwa morskich farm wiatrowych.

W tej części konferencji zostało zadane drugie pytanie do publiczności: 
 
Zwieńczeniem drugiego bloku tematycznego była debata nt. bezpieczeństwa farm wiatrowych moderowana przez Pana Mariusza Witońskiego z PTMEW. Panelistami byli dr hab. Tomasz Barszcz, Michael T. Jobczyk oraz Sławomir Bałdyga.

Podczas Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2020 doszło do podpisania listu intencyjnego o współpracy w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa polskiego przemysłu między współorganizatorem konferencji PZU LAB  S.A. a Polskim Rejestrem Statków S.A.

Ostatni blok tematyczny dotyczył innowacji technologicznych na morzu. Po raz kolejny korzystając z aplikacji SLIDO uczestnikom zostało zadane pytanie dotyczące przyszłorocznej tematyki Forum: 
Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, podczas kolejnej edycji Forum chcieliby, aby poruszona została tematyka bezpieczeństwa technicznego projektów/inwestycji realizowanych w przemyśle morskim.

Rozpoczęciem tej części konferencji była prelekcja przeprowadzona przez prof. Tadeusza Szelangiewicza, który wyraził swoje zdanie w kwestii statków bezzałogowych stawiając pytanie – Czy stanowią one przyszłościowe rozwiązania w gospodarce morskiej? Pan Michał Latacz, Prezes Zarządu NOA Sp. z o.o., swój czas wykorzystał na zagadnienie NOA Marine - obniżenie kosztu autonomicznej eksploracji i nadzoru infrastruktury w branżach Off-shore, Oil & Gas, Akwaltury i sektora naukowego.

W bloku tematycznym nie zabrakło również prelekcji dotyczącej wykorzystania dronów. Pan Jakub Barański z firmy UAvionics, jako specjalista w tej dziedzinie, mówił o wykorzystaniu dronów do inspekcji statków i pomieszczeń zamkniętych ładowni.

Ostatnia prelekcja tego dnia należała do Pana Dariusza Kurowskiego reprezentującego firmę Belfor. W czasie wystąpienia została przedstawiona tematyka usuwania szkód pożarowych i zalaniowych w przemyśle morskim.

Podsumowaniem konferencji była debata moderowana przez Pana Jerzego Czuczmana Prezesa Forum Technologii Morskich. W rozmowie brali udział prof. Tadeusz Szelangiewicz, Michał Latacz, Grzegorz Pettke oraz prof. Lech Rowiński z Katedry Projektowania Okrętów i Robotyki Podwodnej, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa z Politechniki Gdańskiej.

Konferencja stanowiła doskonałą okazję do spotkania się specjalistów oraz pasjonatów tematyki offshore, którzy opuścili miejsce spotkania z dużą dawką nowej wiedzy i inspiracjami do dalszego działania.