The installation “Do you feel connected?”
Added
30.06.2022
Interaktywna instalacja infuture.institute „Do You Feel Connected?”, która powstała we współpracy z Martą Flisykowską reprezentowała Polskę na koreańskim Gwangju Design Biennale w Pawilonie Międzynarodowym, a następnie została zaprezentowana podczas międzynarodowego festiwalu sztuk cyfrowych – Athens Digital Arts Festival (ADAF). Teraz swoją Polską premierę ma w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym.
„Do You Feel Connected?” stanowi wizualizację danych w czasie rzeczywistym. Instalacja składa się z dziewiętnastu tub – każda reprezentuje jedną wartość, taką jak np. wolność, szacunek, dobro, mądrość, empatia. Razem tworzą interaktywną całość – palisadę reagującą na stały przepływ danych zamieszczanych w sieci. W dobie pogłębiającej się polaryzacji i utraty spójności społecznej autorzy postanowili znaleźć i wskazać te elementy, które łączą ludzi. Te, które pozwolą budować porozumienie ponad podziałami. Elementem łączącym są właśnie wartości.
Każdej z wartości przyporządkowany został odpowiedni hashtag, dzięki czemu instalacja jest „żywa”. Za każdym razem, gdy na Twitterze publikowany jest post zawierający określony hashtag odwołujący się do danej wartości, tuba, która jest przyporządkowana do tego hasła rozbłyska białym światłem. To rodzaj reagującej formy, który pozwala na żywo obserwować obecność wskazanych wartości w sieci.
Wartości zostały wybrane na podstawie badania zrealizowanego przez infuture.institute. W badaniu zapytano najpierw respondentów, czy wierzą, że istnieją wspólne wartości dla wszystkich ludzi (ponad 80% ankietowanych odpowiedziało, że tak), a następnie poproszono ich o wskazanie, które z wartości według nich są najważniejsze. Dziewiętnaście wartości z największą liczbą wskazań zostało uwzględnionych w instalacji.
Nasze społeczeństwo nie chce i nie lubi rozmawiać o wartościach – bo, naturalnie, wzbudza to silne emocje, pogłębia polaryzację, a w kontekście postępu technologicznego wydaje się dodatkowo anachroniczne i niepotrzebne. Być może z tego powodu nie chce też rozmawiać o jednej wspólnej wizji, kierunku, w którym powinniśmy zmierzać – bo nie wierzy, że taki jeden kierunek w ogóle istnieje. A jednak mimo tej niechęci do rozwój o wartościach i szukania punktów wspólnych, gdzieś w środku nas, na głębokim poziomie, istnieje pewien wspólny system moralny. Istnieją pewne wartości, które wyznajemy, w które wierzymy i co do których możemy się zgodzić wszyscy, niezależnie od wyznawanego światopoglądu. To nie tylko moja obserwacja, potwierdziły to również badania ilościowe, które zrealizowaliśmy, przygotowując instalację na Gwangju Design Biennale – ponad 80% respondentów zapytanych o to, czy wierzą, że istnieją pewne uniwersalne, wspólne wartości dla wszystkich ludzi, odpowiedziało, że tak – powiedziała Natalia Hatalska, założycielka i CEO infuture.institute.
Instalacja reprezentowała Polskę podczas Gwangju Design Biennale w 2021 roku. infuture.institute został zaproszony przez Instytut Adama Mickiewicza do udziału w konkursie na opracowanie koncepcji instalacji artystycznej, które miałaby reprezentować Polskę w południowej Korei. Instytut we współpracy z Martą Flisykowską i wsparciem technologicznym Stowarzyszenia Robotyków SKALP opracował koncepcję instalacji, która zwyciężyła. Intencją autorów było połączenie kilku obszarów – badawczego, artystycznego i robotycznego.
SR SKALP, który realizował projekt od strony technologicznej, to interdyscyplinarna organizacja non profit, mająca na celu promocję robotyki, edukację związaną z nowoczesnymi technologiami oraz wspieranie społeczności w realizowaniu projektów związanych z min. robotyką i automatyką, nowoczesnymi metodami produkcji oraz przemysłem kosmicznym. Obecnie zrzesza byłych jak i obecnych studentów Politechniki Gdańskiej. Stowarzyszenie swoją siedzibę oraz laboratorium technologiczne ma w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Po sukcesie w Azji, „Do You Feel Connected” została ponownie zaprezentowana na arenie międzynarodowej – podczas międzynarodowego festiwalu sztuk cyfrowych – The Athens Digital Arts Festival (ADAF). Praca została wybrana spośród 5700 innych propozycji złożonych przez artystów i naukowców z całego świata. Celem festiwalu ADAF, który w tym roku organizowany jest już po raz osiemnasty, było przedstawienie najnowszych trendów w sztuce cyfrowej, a tematem przewodnim FutuRetro. Prace prezentowane podczas festiwalu krążyły wokół takich obszarów, jak science fiction, retrofuturyzm i futurologia.
Po prezentacji instalacji na arenie międzynarodowej przyszedł czas, aby pokazać ją również w Polsce, a dokładniej w Gdańsku. Aktualnie instalacja znajduje się w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, w budynku C, gdzie każdy zainteresowany może ją nieodpłatnie obejrzeć.
„Instalacja Do You Feel Connected?” powstała w prototypowni Space4Makers mieszczącej się w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. Cieszymy się, że instalacja, po sukcesach na arenie międzynarodowej wróciła do GPN-T. „Do You Feel Connected?” stanowiąc interpretację twórczości Stanisława Lema i jego rozważań nad wyglądem przedmiotów w socjologii cybernetycznej, doskonale wpisuje się w naszą ideę i przestrzeń, którą tworzymy jako różnorodna grupa tworząca ekosystem innowacyjności na Pomorzu.” – podsumował Radosław Wika, Dyrektor Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
Projekt jest jednym z elementów filaru programowego Instytutu Adama Mickiewicza „Lem i myślenie o przyszłości”, którego celem jest promocja twórczości Stanisława Lema oraz polskiej myśli futurologicznej wśród zagranicznych odbiorców.
OPIS ZESPOŁU:
infuture.institute to instytut forecastingowy, który definiuje najważniejsze trendy, opisuje je i wskazuje ich konsekwencje. Instytut monitoruje i analizuje wszystkie czynniki, które mogą wywołać fundamentalne zmiany w poszczególnych kategoriach w określonej perspektywie czasowej (krótko-, średnio- i długoterminowej). Instytut badań nad przyszłością został powołany przez Natalię Hatalską. Tworzą go: futuryści i trendwatcherzy, antropologowie, psychologowie, socjologowie, kulturoznawcy i inni badacze (Olga Jankowska, Zuzanna Bonecka, Marek Gawdzik, Monika Jaskulska, Aleksandra Kulińska, Aleksandra Trapp).
Do współpracy przy tym projekcie infuture.institute zaprosił Martę Flisykowską, artystkę, badaczkę i wykładowczynię, która współprowadzi Pracownię Designu Eksperymentalnego na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jej prace były wystawiana na najważniejszych międzynarodowych targach i festiwalach (m.in. Salone del Mobile 2017), Paris, Munich, Las Vegas czy Beijing.
Kurator: infuture.institute (Natalia Hatalska, Olga Jankowska, Zuzanna Bonecka, Marek Gawdzik, Aleksandra Kulińska, Aleksandra Trapp)
Artystka: Marta Flisykowska
Koordynacja: Olga Jankowska
Wsparcie technologiczne: Stowarzyszenie Robotyków SKALP (Mateusz Dyrda, Patrycja Matejek, Mateusz Witka-Jeżewski, Rafał Rzeczkowski
Instalacja powstała w prototypowni Space4Makers w Gdanskim Parku Naukowo-Technologicznym
Organizator: Instytut Adama Mickiewicza, Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
„Do You Feel Connected?” stanowi wizualizację danych w czasie rzeczywistym. Instalacja składa się z dziewiętnastu tub – każda reprezentuje jedną wartość, taką jak np. wolność, szacunek, dobro, mądrość, empatia. Razem tworzą interaktywną całość – palisadę reagującą na stały przepływ danych zamieszczanych w sieci. W dobie pogłębiającej się polaryzacji i utraty spójności społecznej autorzy postanowili znaleźć i wskazać te elementy, które łączą ludzi. Te, które pozwolą budować porozumienie ponad podziałami. Elementem łączącym są właśnie wartości.
Każdej z wartości przyporządkowany został odpowiedni hashtag, dzięki czemu instalacja jest „żywa”. Za każdym razem, gdy na Twitterze publikowany jest post zawierający określony hashtag odwołujący się do danej wartości, tuba, która jest przyporządkowana do tego hasła rozbłyska białym światłem. To rodzaj reagującej formy, który pozwala na żywo obserwować obecność wskazanych wartości w sieci.
Wartości zostały wybrane na podstawie badania zrealizowanego przez infuture.institute. W badaniu zapytano najpierw respondentów, czy wierzą, że istnieją wspólne wartości dla wszystkich ludzi (ponad 80% ankietowanych odpowiedziało, że tak), a następnie poproszono ich o wskazanie, które z wartości według nich są najważniejsze. Dziewiętnaście wartości z największą liczbą wskazań zostało uwzględnionych w instalacji.
Nasze społeczeństwo nie chce i nie lubi rozmawiać o wartościach – bo, naturalnie, wzbudza to silne emocje, pogłębia polaryzację, a w kontekście postępu technologicznego wydaje się dodatkowo anachroniczne i niepotrzebne. Być może z tego powodu nie chce też rozmawiać o jednej wspólnej wizji, kierunku, w którym powinniśmy zmierzać – bo nie wierzy, że taki jeden kierunek w ogóle istnieje. A jednak mimo tej niechęci do rozwój o wartościach i szukania punktów wspólnych, gdzieś w środku nas, na głębokim poziomie, istnieje pewien wspólny system moralny. Istnieją pewne wartości, które wyznajemy, w które wierzymy i co do których możemy się zgodzić wszyscy, niezależnie od wyznawanego światopoglądu. To nie tylko moja obserwacja, potwierdziły to również badania ilościowe, które zrealizowaliśmy, przygotowując instalację na Gwangju Design Biennale – ponad 80% respondentów zapytanych o to, czy wierzą, że istnieją pewne uniwersalne, wspólne wartości dla wszystkich ludzi, odpowiedziało, że tak – powiedziała Natalia Hatalska, założycielka i CEO infuture.institute.
Instalacja reprezentowała Polskę podczas Gwangju Design Biennale w 2021 roku. infuture.institute został zaproszony przez Instytut Adama Mickiewicza do udziału w konkursie na opracowanie koncepcji instalacji artystycznej, które miałaby reprezentować Polskę w południowej Korei. Instytut we współpracy z Martą Flisykowską i wsparciem technologicznym Stowarzyszenia Robotyków SKALP opracował koncepcję instalacji, która zwyciężyła. Intencją autorów było połączenie kilku obszarów – badawczego, artystycznego i robotycznego.
SR SKALP, który realizował projekt od strony technologicznej, to interdyscyplinarna organizacja non profit, mająca na celu promocję robotyki, edukację związaną z nowoczesnymi technologiami oraz wspieranie społeczności w realizowaniu projektów związanych z min. robotyką i automatyką, nowoczesnymi metodami produkcji oraz przemysłem kosmicznym. Obecnie zrzesza byłych jak i obecnych studentów Politechniki Gdańskiej. Stowarzyszenie swoją siedzibę oraz laboratorium technologiczne ma w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Po sukcesie w Azji, „Do You Feel Connected” została ponownie zaprezentowana na arenie międzynarodowej – podczas międzynarodowego festiwalu sztuk cyfrowych – The Athens Digital Arts Festival (ADAF). Praca została wybrana spośród 5700 innych propozycji złożonych przez artystów i naukowców z całego świata. Celem festiwalu ADAF, który w tym roku organizowany jest już po raz osiemnasty, było przedstawienie najnowszych trendów w sztuce cyfrowej, a tematem przewodnim FutuRetro. Prace prezentowane podczas festiwalu krążyły wokół takich obszarów, jak science fiction, retrofuturyzm i futurologia.
Po prezentacji instalacji na arenie międzynarodowej przyszedł czas, aby pokazać ją również w Polsce, a dokładniej w Gdańsku. Aktualnie instalacja znajduje się w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, w budynku C, gdzie każdy zainteresowany może ją nieodpłatnie obejrzeć.
„Instalacja Do You Feel Connected?” powstała w prototypowni Space4Makers mieszczącej się w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. Cieszymy się, że instalacja, po sukcesach na arenie międzynarodowej wróciła do GPN-T. „Do You Feel Connected?” stanowiąc interpretację twórczości Stanisława Lema i jego rozważań nad wyglądem przedmiotów w socjologii cybernetycznej, doskonale wpisuje się w naszą ideę i przestrzeń, którą tworzymy jako różnorodna grupa tworząca ekosystem innowacyjności na Pomorzu.” – podsumował Radosław Wika, Dyrektor Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
Projekt jest jednym z elementów filaru programowego Instytutu Adama Mickiewicza „Lem i myślenie o przyszłości”, którego celem jest promocja twórczości Stanisława Lema oraz polskiej myśli futurologicznej wśród zagranicznych odbiorców.
OPIS ZESPOŁU:
infuture.institute to instytut forecastingowy, który definiuje najważniejsze trendy, opisuje je i wskazuje ich konsekwencje. Instytut monitoruje i analizuje wszystkie czynniki, które mogą wywołać fundamentalne zmiany w poszczególnych kategoriach w określonej perspektywie czasowej (krótko-, średnio- i długoterminowej). Instytut badań nad przyszłością został powołany przez Natalię Hatalską. Tworzą go: futuryści i trendwatcherzy, antropologowie, psychologowie, socjologowie, kulturoznawcy i inni badacze (Olga Jankowska, Zuzanna Bonecka, Marek Gawdzik, Monika Jaskulska, Aleksandra Kulińska, Aleksandra Trapp).
Do współpracy przy tym projekcie infuture.institute zaprosił Martę Flisykowską, artystkę, badaczkę i wykładowczynię, która współprowadzi Pracownię Designu Eksperymentalnego na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jej prace były wystawiana na najważniejszych międzynarodowych targach i festiwalach (m.in. Salone del Mobile 2017), Paris, Munich, Las Vegas czy Beijing.
Kurator: infuture.institute (Natalia Hatalska, Olga Jankowska, Zuzanna Bonecka, Marek Gawdzik, Aleksandra Kulińska, Aleksandra Trapp)
Artystka: Marta Flisykowska
Koordynacja: Olga Jankowska
Wsparcie technologiczne: Stowarzyszenie Robotyków SKALP (Mateusz Dyrda, Patrycja Matejek, Mateusz Witka-Jeżewski, Rafał Rzeczkowski
Instalacja powstała w prototypowni Space4Makers w Gdanskim Parku Naukowo-Technologicznym
Organizator: Instytut Adama Mickiewicza, Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu