Home office – jak efektywnie pracować z domu?
17.03.2020
Dla firm, które dotąd nie praktykowały pracy zdalnej, nowa sytuacja staje się nie lada wyzwaniem. Podobnie jest z pracownikami, którzy nie są przyzwyczajeni do takiego wykonywania swoich obowiązków i nie zawsze potrafią się zorganizować.
Domowe biuro daje dużo swobody w zarządzaniu swoim czasem, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami, o których warto pamiętać. Konieczność wyrobienia sobie samodyscypliny czy brak motywacji, to tylko niektóre z wyzwań. Wychodząc naprzeciw, przygotowaliśmy 5 zasad, które pozwolą efektywnie zorganizować pracę w tej niejednokrotnie nowej sytuacji:
- Organizuj plan pracy każdego dnia
Ustalenie godzin wykonywania pracy i trzymanie się tego harmonogramu to podstawowa zasada. Szczególnie istotna dla osób, które mają problem z dekoncentracją, albo w domu pracują dużo dłużej niż pracowałyby w biurze. Dobra organizacja dnia pozwoli wyciągnąć z niego jak najwięcej. Ustal listę priorytetów i zgodnie z nią wykonuj obowiązki. - Zmień piżamę i powyciągane koszulki na coś bardziej wyjściowego
Oczywiście nie mamy na myśli eleganckich sukienek, szpilek i garniturów. Wygodny, ale porządny strój wpływa na poziom zaangażowania i pewność siebie. - Przygotuj swoje miejsce pracy
Miejsce do pracy na home office powinno być funkcjonalne i wygodne. Otocz się rzeczami, które wywołują u Ciebie dobry nastrój, ale jednocześnie nie będą Cię rozpraszać. Włącz ulubioną muzykę, wpuść promienie słońca do pomieszczenia, zmień tapetę na komputerze – niech miejsce pracy nie kojarzy się wyłącznie z obowiązkiem. - Oddziel pracę i życie domowe
Brzmi prosto, ale nie zawsze w praktyce jest takie łatwe. Styl pracy nie powinien zbyt wiele się zmienić w czasie pobytu w domu. Prawdopodobnie nie wstajesz zza biurka w biurze żeby wstawić pranie czy pobawić się z dzieckiem. - Rób przerwy
Rób regularne przerwy. Wstań od biurka, rozciągnij się, zrób mały spacer po domu, wyjrzyj przez okno, zaparz sobie ulubioną herbatę, zjedz w spokoju lunch. Pamiętaj jednak o wyłączeniu rozpraszaczy. Wiemy, że czasem aż swędzą ręce, żeby zobaczyć co tam na Facebooku czy Instagramie
Home office może mieć wiele zalet. Nie spędzamy czasu na biurowych pogaduchach, mamy też ciszę i przestrzeń dla siebie. Z drugiej strony praca zdalna często wiąże się z obawami, że zespół nie będzie zgrany lub pracownik mniej się zaangażuje i straci motywację. Pamiętajcie, kluczem do sukcesu jest dobra organizacja całego zespołu.
Pierwszy raz słyszycie o czymś takim jak praca zdalna? Jeśli tak, Ministerstwo Cyfryzacji tłumaczy na czym polega i jak ją zorganizować.
To nic trudnego. Powodzenia!