Robotyzacja RPA w Dentsu Aegis Network w czasie pandemii
Dodano
02.06.2020
Grupa Dentsu AegisNetwork jest globalną siecią komunikacji marketingowej odpowiadającą swoją ofertą na potrzeby ery cyfrowej. W jej skład wchodzą marki: Carat, Isobar, iProspect, Vizeum, Amplifim Amnet, DDS, Dentsu i dentsu X oraz Propeller.
Dentsu Aegis Network działa w 110 krajach na całym świecie.
Wprowadzeniem do rozmowy z panią Moniką Skolimowską było kilka teoretycznych pojęć. Przede wszystkim należało przytoczyć definicję dr Sobczaka, czym jest robot:
„Robot to oprogramowanie automatyzujące określone czynności wykonywane przez człowieka w trakcie realizacji danego procesu biznesowego”.
Robotyzacja niesie ze sobą wiele korzyści dla biznesu, przede wszystkim:
- RPA naśladuje zachowanie użytkownika -biznes samodzielnie może określić potencjał robotyzacji,
- szybka implementacja bez potrzeby zmian w systemach IT lub procesach,
- brak potrzeby wykorzystania technologii integracyjnych,
- roboty nie popełniają błędów, nie chodzą na urlopy,
- prędkość pracy robota jest szybsza średnio 5 razy niż człowieka
Dla operatorów robotyzacja również niesie wiele korzyści:
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzieli się czym właściwie jest robot. Według Pani Moniki robota należy porównać do makra w programie Microsoft Excel, ale na poziomie systemu Windows. Robot loguje się do systemu, pracuje na programach będących na komputerze, może się między nimi przełączać. Ogólnie mówiąc – robot imituje w ten sposób pracę człowieka.
Robotyzacja z kolei dla Pani Moniki jest strategią na lepsze wykorzystanie kompetencji pracowników, uwalniając ich od monotonnych czynności, ale także strategią na stabilność i terminowość wykonywania kluczowych procesów biznesowych.
Jak większość organizacji, Dentsu posiada mozaikę systemów, część z nich automatyzowana jest bezpośrednio w systemach, ale są takie obszary w których jest to niemożliwe.
Jednym z obszarów bardzo pracochłonnych w Dentsu było księgowanie faktur, których w przedsiębiorstwie jest około 2 tysięcy w ciągu miesiąca. Ze względu na powtarzalność tej pracy oraz jej dużą ilość, Dentsu zdecydowało się na jego robotyzację.
Z pewnością uczestnicy zastanawiali się, dlaczego Dentsu postanowiło realizować to z Partnerem, a nie budować własnych struktur CE?
Ze względu na charakter organizacji, w której obszary do robotyzacji nie są duże, Dentsu zdecydowało się na realizowanie projektu z partnerem. Rozpoczynając współpracę z partnerem, realizacja projektu jest natychmiastowa, a decydując się na budowanie własnych struktur CE, potrzeba zdecydowanie więcej czasu i nakładów.
Decyzja firmy Dentsu podczas wyboru najlepszej dla nich technologii opierała się przede wszystkim na stosunku ceny do efektu, który można uzyskać. Istotne były również rekomendacje Pirxona odnośnie najlepszej w tym przypadku technologii. Musiała ona być w stanie obsłużyć proces, który przedsiębiorstwo chciało zrobotyzować.
Różnice są zauważalne, przede wszystkim, co działa na korzyść RPA, robot działa nieustannie, nie potrzebuje przerw, urlopów, kawy i nie popełnia błędów. Zawsze jest obecny w biurze, co w sytuacji związanej w koronawirusem okazało się bardzo istotne i przydatne.
Robot wykonuje te same kliknięcia które robi człowiek, trochę inaczej dokonuje obliczeń, ale zachowanie w komputerze jest bardzo zbliżone.
Przed wprowadzeniem w przedsiębiorstwie robotyzacji, należy zadać sobie również pytanie: Czy wdrażając robota z partnerem trzeba się jakość przygotować wewnętrznie?
Zdaniem pani Moniki nie jest konieczne przygotowanie się do wdrożenia robota. Współpraca z partnerem daje komfort, że partner „prowadzi za rękę” i pomoże się odpowiednio do wszystkich niezbędnych działań przygotować. Jeżeli istnieje taka możliwość, warto wykonać wewnętrzną analizę przedwdrożeniowa, co zdecydowanie usprawni czas wdrożenia projektu.
Jak przebiegał projekt w Denstu, jakie miał etapy?
- Pierwszym etapem projektu był wybór partnera z którym chce się taki projekt realizować,
- Drugi krok stanowiła dokładna i kompletna analiza przedwdrożeniowa przeprowadzana wraz z partnerem,
- Ostatnim etap to programowanie, testy oraz uruchomienie produkcji.
Aktualnie Dentsu jest w fazie utrzymania, obserwowania i dostosowywania posiadanego robota.
Przede wszystkim istotne są trzy elementy:
- wybór partnera, który poradzi sobie ze zrobotyzowanym procesem i zwaliduje pomysł,
- zaangażowanie zespołu merytorycznego,
- lider, osoba, która wszystkiego dopilnuje, zaangażuje się w cały proces i przewidzi ewentualne problemy
W Dentsu w chwili obecnej finalizowany jest drugi robot dla księgowania faktur. Zauważalne są także inne, mniejsze procesy, które w przyszłości mogłyby podlegać robotyzacji.
Podsumowując, obszarów w przedsiębiorstwie, które mogłyby być wykonywane w technologii RPA jest naprawdę dużo, pomimo iż nie widać ich na pierwszy rzut oka, dlatego tak istotne są rozmowy ze specjalistami od robotyzacji, którzy pomogą przedsiębiorstwu w optymalizacji działań. Dowodem na to były liczne pytania od uczestników, które w dużej mierze dotyczyły szczegółów wprowadzenia robotyzacji w przedsiębiorstwach.