Robotyzacja RPA w Dentsu Aegis Network w czasie pandemii

Dodano
02.06.2020

Grupa Dentsu AegisNetwork jest globalną siecią komunikacji marketingowej odpowiadającą swoją ofertą na potrzeby ery cyfrowej. W jej skład wchodzą marki: Carat, Isobar, iProspect, Vizeum, Amplifim Amnet, DDS, Dentsu i dentsu X oraz Propeller.
Dentsu Aegis Network działa w 110 krajach na całym świecie.
Wprowadzeniem do rozmowy z panią Moniką Skolimowską było kilka teoretycznych pojęć. Przede wszystkim należało przytoczyć definicję dr Sobczaka, czym jest robot:
„Robot to oprogramowanie automatyzujące określone czynności wykonywane przez człowieka w trakcie realizacji danego procesu biznesowego”.
Robotyzacja niesie ze sobą wiele korzyści dla biznesu, przede wszystkim:
- RPA naśladuje zachowanie użytkownika -biznes samodzielnie może określić potencjał robotyzacji,
- szybka implementacja bez potrzeby zmian w systemach IT lub procesach,
- brak potrzeby wykorzystania technologii integracyjnych,
- roboty nie popełniają błędów, nie chodzą na urlopy,
- prędkość pracy robota jest szybsza średnio 5 razy niż człowieka
Dla operatorów robotyzacja również niesie wiele korzyści:

Podczas spotkania uczestnicy dowiedzieli się czym właściwie jest robot. Według Pani Moniki robota należy porównać do makra w programie Microsoft Excel, ale na poziomie systemu Windows. Robot loguje się do systemu, pracuje na programach będących na komputerze, może się między nimi przełączać. Ogólnie mówiąc – robot imituje w ten sposób pracę człowieka.

Robotyzacja z kolei dla Pani Moniki jest strategią na lepsze wykorzystanie kompetencji pracowników, uwalniając ich od monotonnych czynności, ale także strategią na stabilność i terminowość wykonywania kluczowych procesów biznesowych.
Jak większość organizacji, Dentsu posiada mozaikę systemów, część z nich automatyzowana jest bezpośrednio w systemach, ale są takie obszary w których jest to niemożliwe.
Jednym z obszarów bardzo pracochłonnych w Dentsu było księgowanie faktur, których w przedsiębiorstwie jest około 2 tysięcy w ciągu miesiąca. Ze względu na powtarzalność tej pracy oraz jej dużą ilość, Dentsu zdecydowało się na jego robotyzację.
Z pewnością uczestnicy zastanawiali się, dlaczego Dentsu postanowiło realizować to z Partnerem, a nie budować własnych struktur CE?

Decyzja firmy Dentsu podczas wyboru najlepszej dla nich technologii opierała się przede wszystkim na stosunku ceny do efektu, który można uzyskać. Istotne były również rekomendacje Pirxona odnośnie najlepszej w tym przypadku technologii. Musiała ona być w stanie obsłużyć proces, który przedsiębiorstwo chciało zrobotyzować.
Różnice są zauważalne, przede wszystkim, co działa na korzyść RPA, robot działa nieustannie, nie potrzebuje przerw, urlopów, kawy i nie popełnia błędów. Zawsze jest obecny w biurze, co w sytuacji związanej w koronawirusem okazało się bardzo istotne i przydatne.
Robot wykonuje te same kliknięcia które robi człowiek, trochę inaczej dokonuje obliczeń, ale zachowanie w komputerze jest bardzo zbliżone.
Przed wprowadzeniem w przedsiębiorstwie robotyzacji, należy zadać sobie również pytanie: Czy wdrażając robota z partnerem trzeba się jakość przygotować wewnętrznie?
Zdaniem pani Moniki nie jest konieczne przygotowanie się do wdrożenia robota. Współpraca z partnerem daje komfort, że partner „prowadzi za rękę” i pomoże się odpowiednio do wszystkich niezbędnych działań przygotować. Jeżeli istnieje taka możliwość, warto wykonać wewnętrzną analizę przedwdrożeniowa, co zdecydowanie usprawni czas wdrożenia projektu.
Jak przebiegał projekt w Denstu, jakie miał etapy?
- Pierwszym etapem projektu był wybór partnera z którym chce się taki projekt realizować,
- Drugi krok stanowiła dokładna i kompletna analiza przedwdrożeniowa przeprowadzana wraz z partnerem,
- Ostatnim etap to programowanie, testy oraz uruchomienie produkcji.
Aktualnie Dentsu jest w fazie utrzymania, obserwowania i dostosowywania posiadanego robota.
Przede wszystkim istotne są trzy elementy:
- wybór partnera, który poradzi sobie ze zrobotyzowanym procesem i zwaliduje pomysł,
- zaangażowanie zespołu merytorycznego,
- lider, osoba, która wszystkiego dopilnuje, zaangażuje się w cały proces i przewidzi ewentualne problemy
W Dentsu w chwili obecnej finalizowany jest drugi robot dla księgowania faktur. Zauważalne są także inne, mniejsze procesy, które w przyszłości mogłyby podlegać robotyzacji.
Podsumowując, obszarów w przedsiębiorstwie, które mogłyby być wykonywane w technologii RPA jest naprawdę dużo, pomimo iż nie widać ich na pierwszy rzut oka, dlatego tak istotne są rozmowy ze specjalistami od robotyzacji, którzy pomogą przedsiębiorstwu w optymalizacji działań. Dowodem na to były liczne pytania od uczestników, które w dużej mierze dotyczyły szczegółów wprowadzenia robotyzacji w przedsiębiorstwach.