Lista wyzwań
Lista wyzwań
Wyzwania Farada Group
1. Rolnictwo precyzyjne, wybrane aspekty produkcji rolnej – zarówno aspekty hardware jak i software
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na znalezienie efektywnych metod produkcji rolnej, gdzie tradycyjne, ręczne metody są niewystarczające. Takie metody mogą obniżać koszty związane z realizacją upraw, jednocześnie zwiększając wydajność operacyjną.

2. Innowacyjne modele biznesowe w zakresie organizacji produkcji, przetwarzania, magazynowania, dystrybucji i sprzedaży produktów gospodarki rolno-spożywczej
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na znalezienie efektywnych metod produkcji rolnej, gdzie tradycyjne, ręczne metody są niewystarczające. Takie metody mogą obniżać koszty związane z realizacją upraw, jednocześnie zwiększając wydajność operacyjną.

3. Wykorzystanie geoinformacji w systemach nawigacji i bezpieczeństwa lądowego, morskiego i lotniczego, w rozwoju systemów ochrony zdrowia, zarządzaniu kryzysowym, ratownictwie
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na znalezienie efektywnych sposobów na wyższy stopień bezpieczeństwa funkcjonowania ekosystemu nowoczesnego Państwa na przykład transportu. Geolokalizacja eliminuje ryzyko błędów ludzkich i obniża koszty, jednocześnie zwiększając zgodność z regulacjami.

4. Technologie wykorzystujące geoinformacje w systemach bezpieczeństwa narodowego, systemach bezpieczeństwa publicznego
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na znalezienie efektywnych sposobów na wyższy stopień bezpieczeństwa funkcjonowania ekosystemu nowoczesnego Państwa. Geolokalizacja eliminuje ryzyko błędów ludzkich i obniża koszty, jednocześnie zwiększając zgodność z regulacjami.

5. Inteligentne systemy transportowe z wykorzystaniem danych geoinformacyjnych
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na znalezienie efektywnych sposobów na wyższy stopień bezpieczeństwa funkcjonowania ekosystemu nowoczesnego Państwa np ekosystemu transportu. Geolokalizacja eliminuje ryzyko błędów ludzkich i obniża koszty, jednocześnie zwiększając zgodność z regulacjami.

6. Rolnictwo precyzyjne, wykorzystanie systemów pozycjonowania, geowizualizacji i systemów informacji przestrzennej w systemach hodowli i upraw
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na znalezienie efektywnych metod produkcji rolnej, gdzie obecne metody są niewystarczające. Takie metody mogą obniżać koszty związane z realizacją upraw, jednocześnie zwiększając wydajność operacyjną.

7. Technologie ICT nastawione na innowacje procesowe z wykorzystaniem AI
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na zastosowanie liczenia maszynowego oraz sztycznej inteligencji do adaptacji lub rozwoju innowacji procesowych, w szczególności w logistyce (np. morskiej czy e-comm.) ale także w LifeScience.

8. Technologie wspierające MedTech / LifeScience z wykorzystaniem systemów IT
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na zastosowanie IT do rozwiązywania problemów w technologiach medycznych - od strony diagnostycznej i terapeutycznej.

9. Innowacyjne systemy zdalnego monitorowania parametrów środowiskowych
Takich jak jakość wody lub powietrza za pomocą inteligentnych czujników, kompatybilnych z bezzałogowymi statkami powietrznymi (BSP).
Inspiracją do tego problemu, były postępujące zmiany klimatu, będące pokłosiem ciągłego wzrostu przemysłu, rolnictwa oraz procesów urbanizacji. Co za tym idzie państwa aby mogły udokumentować polepszanie się środowiska w wyniku ich działań muszą mieć do tego łatwe i skalowane narzędzie.

10. Systemy wspomagający procedurę startu bezzałogowych statków powietrznych – aspekty hardware
Inspiracją do wyznaczenia tego problemu była potrzeba zwiększenia możliwych zastosowań bezzałogowych statków powietrznych typu płatowiec, poprzez wyłączenie z procedury potrzeby posiadania pasa startowego. Dzięki czemu zwiększenie dostępności rozwiązań branży do szerszej grupy odbiorców. W tym w szczególności dla rolnictwa, żeglugi morskiej i śródlądowej oraz medycyny.

11. Innowacyjne napędy samolotów bezzałogowych z wykorzystaniem paliw alternatywnych
Inspiracją do wyznaczenia tego problemu były postępujące zmiany klimatu, poszukiwanie możliwych alternatyw dla paliw konwencjonalnych oraz ciągła chęć polepszenia parametrów samolotów bezzałogowych aby stawały się one coraz bardziej ogólnodostępne dla różnego rodzaju przedsiębiorstw. Branża BSP przez cały czas szuka rozwiązania dzięki którem będzie mogła podnieść efektywność swoich maszyn w powietrzu oraz zapewnić im jak najmniejszy wpływ na środowisko.

12. Wykorzystanie danych z bezzałogowych statków powietrznych do celów rolniczych innych niż hodowla i uprawa w rolnictwie

Wyzwania Polpharma Biologics
1. Narzędzie do graficznej analizy statystycznej procesów
Pożądany efekt to rozwiązanie będące w pełni pod kontrolą Polpharmy Biologics, zapewniające bezpieczeństwo danych, pozwalające na efektywne kosztowo upowszechnienie w organizacji. Rozwiązanie powinno zawierać takie narzędzia jak: analizy stabilności procesu, zdolności procesu (cp, cpk, z-levels), weryfikacja dystrybucja i danych, box-ploty, scatter ploty i inne, pozwalające na porównanie ze sobą kilku zbiorów danych.
Narzędzie powinno umożliwiać szybki screening danych, nie wymagający zaawansowanej wiedzy statystycznej / pisania skryptów.

Wyzwania Primavera Parfum.
1. Opracowanie systemu do odczytu składów produktów z etykiet/opakowań z automatycznym wykrywaniem substancji niedozwolonych w obrocie w EU, który łączył się będzie po API z systemem Product Manager
Narzędzie ma być aplikacją spiętą z kamerą nad stołem (lub w telefonie), która przy pomocy image recognition odczyta skład z etykiety, opakowania itp. kosmetyku lub innego produktu np. chemicznego, a następnie przy pomocy API połączy się naszym systemem Product Manager i zaktualizuje skład. Dodatkowo na ekranie aplikacji przy odczycie pojawi się alert jeśli dana niedozwolona substancja będzie wykryta. Listę substancji powinien móc aktualizować administrator (w tym wypadku po stronie OT) z poziomu aplikacji. Dodatkowo każdy wyniki odczytu powinno się dać zapisać do csv.

2. Opracowanie narzędzia do badania cen konkurencyjnych ofert na ERLI.pl z możliwością ich porównania z udostępnionym pod postacią np. linku cenniku, którym posługuje się OT
Aplikacja webowa, w ramach której użytkownik może wpisać nazwę produktu i EAN (najlepiej wiele produktów na raz) oraz alternatywnie załadować odpowiedniej struktury plik csv lub xls, a algorytmy sprawdzą ceny we wszystkich ofertach i stworzą listę dla każdego produktu z porównaniem ceny sprzedaży z wystawionym przez OT cennikiem. Wyniki analizy można będzie pobrać do pliku csv.

3. Opracowanie wtyczki do Shopify (działającej wewnątrz sklepu), która spełnia jedną z poniższych funkcji:
- Wirtualny makeup - przy pomocy kamery w PC lub mobile, AI generuje i nakłada obraz np. jak dany kolor szminki wygląda na ustach klientki w czasie rzeczywistym,
- Jak dany cień do powiek się prezentuje na klientce,
- Inne kosmetyki makeupowe - z zachowaniem tej funkcji.
Wirtualny makeup - przy pomocy kamery w PC lub mobile, AI generuje np. jak dany kolor szminki wygląda na ustach klientki w czasie rzeczywistym - klientka na listingu może dodawać produkty do "przymierzalni" i następnie w oknie modułu jest zmieniać, a AI automatycznie dopasuje kolor np. szminki do ust. W dowolnym momencie produkt można dodać do koszyka z poziomu modułu. Konieczna jest kompatybilność z Shopify.

4. Stworzenie wirtualnego avatara, który stanowić będzie "nakładkę" na obraz filmów, przetwarzający przy pomocy AI mowę na język migowy
Wyzwaniem jest stworzenie uniwersalnego narzędzia do tworzenia avatara "migającego" w języku polskim, który na bieżąco przetwarzać będzie mowę na język migowy, aby odpowiedzieć na potrzeby niedosłyszących klientów. Tworząc portal zdrowie.pl OT chce zapewnić wszystkich użytkownikom komfort użytkowania.
Aplikacja do której załadowany zostanie stworzony film contentowy i po wybraniu kobiecego lub męskiego avatara, zostanie przetworzony w taki sposób, aby avatar synchronicznie "migał" to co zostało powiedziane w filmie. Następnie gotowy film można pobrać i umieścić np. na portalu czy na YouTube lub w Social Mediach.

5. Opracowanie aplikacji + maszyny do tworzenia spersonalizowanych szminek
Wyzwanie polega na wyjściu do klienta z możliwością personalizacji kosmetyku zamawianego w sklepie online, który można brandować.
Klient wchodzi do modułu (połączonego z Shopify), który jest kreatorem opakowania szminki (whitelabelowe szminki w różnych odcieniach) - gotowe są w maszynie. W prostym kreatorze typu drag and drop projektuje swoją etykietę na szminkę, wybiera kolor i maszyna ją etykietuje. Maszyna jest w siedzibie Primavera Parfum i gotową szminkę wysyłamy wg zamówienia złożonego poprzez kreator w naszym sklepie online.

6. Wtyczka do portalu zdrowie.pl - "Farmaceutyczny radar" powiadamiająca subskrybentów o wycofanych lekach i suplementach diety
Czytelnicy portalu oczekują profesjonalnego wsparcia w zakresie informacji o świecie leków i suplementów diety.
- Aktualne ostrzeżenia o wycofywanych lekach, interakcjach, zamiennikach, suplementach.
- Moduł wyszukujący po nazwie leku/suplementu lub substancji czynnej.
- Możliwość subskrypcji alertów dla konkretnych klas leków i suplementów.

Wyzwania Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
1. Ekologiczne punkty ładowania agregatów chłodniczych w pojazdach ciężarowych na terenie portu
Na obszarze zarządzonym przez port obsługiwanych jest ponad 2,5 tys. pojazdów ciężarowych dziennie (część z nich to chłodnie). Aby utrzymać temperaturę w trakcie oczekiwania na rozładunek konieczna jest praca silnika spalinowego (emisja CO2). Ma to szczególne znaczenie w okresie letnim kiedy różnica temperatury pomiędzy otoczeniem a wnętrzem chłodni może wynosić ponad 40 stopni. Ze względu na elastyczność i czas przewozu transport drogowy będzie odgrywał w przyszłości istotną rolę. Dlatego należy podejmować działania, które ograniczą jego negatywny wpływ na otoczenie. Można założyć, że w związku z polityką klimatyczną UE i innych państw w przyszłości rozwiązanie mogłoby stać się standardem. Bez zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu ciężarowego na otoczenie nie jest możliwa pełna dekarbonizacja portów.
Rozwiązaniem tego problemu byłoby stworzenie punktów ładowania energią elektryczną agregatów chłodniczych w pojazdach ciężarowych w trakcie postoju. Byłoby ono dedykowane polskim i zagranicznym przewoźnikom drogowym. Ok. 10% drogowego transportu towarów w UE stanowią ładunki chłodnicze. Stacje dokujące mogłyby być instalowane na parkingach TIR w porcie i na jego zapleczu. Zapotrzebowanie na rozwiązanie już występuje. Do tej pory nie podejmowano prac nad rozwiązaniem. Korzyści: ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Zrównoważony rozwój - zmniejszenie uciążliwości pojazdów ciężarowych dla mieszkańców (hałas, CO2). Rozwiązanie pożądane w kontekście polityki klimatycznej UE. Rozwój w porcie przyjaznych środowisku przewozów morskich segmentu: ro-ro i kontenerowych. Koszt realizacji systemu powinien obejmować: stworzenie punktu umożliwiającego jednoczesne ładowanie minimum 2 agregatów chłodniczych, uzyskanie niezbędnych pozwoleń budowlanych (niektóre lokalizacje w porcie nie będą wymagały pozwolenia), montaż urządzenia we wskazanym przez Odbiorcę Technologii miejscu, opracowanie aplikacji dla użytkowników (kierowców) umożliwiającej korzystanie z urządzenia (jako opcja).
ODBIORCA TECHNOLOGII

2. Nabrzeżowe odbojnice elektromagnetyczne w porcie morskim
Podchodzenie do nabrzeża oraz cumowanie statku jest procesem czasochłonnym oraz niosącym niebezpieczeństwo wypadku. Wskazane czynności polegają na wytracaniu energii kinetycznej jednostki pływającej podczas kontaktu z odbojnicami oraz zatrzymaniu statku przy nabrzeżu wraz z unieruchomień go poprzez system lin i pachołów cumowniczych.
Podchodzenie do nabrzeża i cumowanie mogłyby zostać usprawnione poprzez zastosowanie odbojnic elektromagnetycznych. Umożliwiłoby to rezygnację z obecnie stosowanych lin i pachołów cumowniczych. Pole elektromagnetyczne wytwarzałoby siły przyciągające bądź odpychające w zależności od etapu obsługi jednostki przy nabrzeżu. Zastosowanie odbojnic skróciłoby czas pobytu statku w porcie (zwiększenie efektywności przeładunków, rozwiązanie przyjazne środowisku), zwiększyłoby żywotność nabrzeży (brak konieczności stosowania sterów strumieniowych). Zapewnienie bezpieczeństwa jest jednym z kluczowych obszarów działalności portów morskich. Sprawna i bezawaryjna praca związana z cumowaniem jednostki, przyśpiesza proces przeładunku towarów, co umożliwia portom uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Rozwiązanie nie może negatywnie wpływać na zdrowie osób przebywających w pobliżu odbojnic elektromagnetycznych oraz zakłócać urządzeń nawigacyjnych. W ramach projektu startup powinien opracować model (wraz z badaniami numerycznymi) oraz prototyp z przeprowadzeniem badań modelowych. Jako opcję zakłada się stworzenie pełnowymiarowego prototypu do montażu na polu próbnym wraz ze wstępnymi badaniami oraz wnioskami służącymi do dalszych prac nad projektem, tzn. etapem wdrożeniowym.
ODBIORCA TECHNOLOGII

3. Nabrzeżowy system mierzenia obciążeń pachołów cumowniczych
Polskie porty morskie obsługują coraz większy wolumen towarów co przekłada się na rosnącą liczbę statków i ich wielkość. Jednym z wyzwań stojących przed portami morskimi jest zapewnienie warunków do sprawnej obsługi ładunków i bezpieczeństwa. W przypadku operacji portowych statek musi być w pełni stabilny podczas zacumowania. Luźne liny cumownicze mogą powodować nadmierny ruch statku na skutek przepływających innych jednostek lub silnego wiatru. Jakikolwiek nadmierny ruch statku zacumowanego przy nabrzeżu może spowodować wydłużenie procesu przeładunku lub nawet doprowadzić do wypadku.
Rozwiązaniem tego problemu byłoby zastosowanie na nabrzeżach pachołów z funkcją mierzenia obciążeń lin. Pachoł jest urządzeniem służącym do zakładania lin cumowniczych w celu unieruchomienia statków lub innych jednostek pływających przy nabrzeżu. Nośność pachołów cumowniczych jest jednym z parametrów określających możliwość cumowania konkretnego statku przy danym nabrzeżu. Pachoł powinien zostać opomiarowany urządzeniami, które mierzyłyby siły jakie występują w elementach jego zamocowania w bloku pachołowym tj. w kotwach stalowych. System informowałby m.in. o przekroczeniu założonego maksymalnego obciążenia pachoła. Rozwiązanie mogłoby zostać wykorzystywane do obsługi wszystkich statków morskich, w tym wycieczkowych, kontenerowców i masowców. Zastosowanie inteligentnych pachołów zwiększyłoby poziom bezpieczeństwa, zapewniając przegląd obciążeń na linach cumowniczych w czasie rzeczywistym. Ponadto poprawiłaby wydajność procesu załadunku i rozładunku statków. Dzięki ciągłemu monitorowaniu ładunku na linach cumowniczych operatorzy, załoga i personel portu mogą zapewnić, że statek pozostanie stabilny. Doprowadzi to do płynniejszego, szybszego i bezpieczniejszego załadunku i rozładunku ładunku. Wraz z urządzneniem konieczne jest opracowanie aplikacji, która w czasie rzeczywistym informowałaby o obciążeniach pachołów.
ODBIORCA TECHNOLOGII

Wyzwania Zarządu Morskiego Portu Gdynia
1. Baza danych dotycząca ilości i jakości wód podziemnych oraz czystości gruntów w Porcie Gdynia
Port Gdynia, jako kluczowy węzeł logistyczny i przemysłowy, jest zobowiązany do minimalizowania wpływu swojej działalności na środowisko naturalne. Rozwiązanie ma umożliwić bieżące monitorowanie stanu wód podziemnych i gruntów oraz pozwolić na szybkie wykrywanie i eliminowanie potencjalnych zagrożeń. Realizacja projektu podkreśli zaangażowanie Portu Gdynia w zrównoważony rozwój, co może przyciągnąć nowych partnerów biznesowych i inwestorów.
Produkt powinien być narzędziem integrującym dane środowiskowe z wód i gruntów, wspierającym zarządzanie ekosystemem portowym, zgodność z regulacjami oraz promującym zrównoważony rozwój. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak IoT, GIS i analiza danych, baza stanie się kluczowym elementem strategii środowiskowej Portu Gdynia. System ten będzie integrował różne technologie, zapewniając precyzyjne dane w czasie rzeczywistym, które będzie można łatwo analizować, raportować oraz wdrożyć do cyfrowego bliźniaka. Ponadto baza danych w stworzonej aplikacji powinna mieć możliwość porównywania wyników z przyjętymi normami oraz dokonywać predykcji zdarzeń.

2. Wielofunkcyjny dron pływający wspomagający monitorowanie środowiska wodnego oraz infrastruktury nabrzeżnej
Precyzyjne pomiary w środowisku podwodnym na akwenie Portu Gdynia oraz możliwość kontroli stanu podwodnej części infrastruktury nadbrzeżnej mają bezpośredni wpływ na efektywność i bezpieczeństwo pracy portu. Realizacja projektu wpłynie na poprawę efektywności, bezpieczeństwa i może przyczynić się do wdrażania rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju w Porcie Gdynia. Temat jest istotny, ponieważ dotyczy zarówno codziennej działalności portu, jak i jego długoterminowego rozwoju w kontekście ekonomicznym, technologicznym i ekologicznym.
Zaproponowane rozwiązanie powinno umożliwiać prowadzenie precyzyjnych pomiarów hydrograficznych, monitoringu technicznego konstrukcji podwodnych oraz bieżącej oceny stanu środowiska wodnego w nowatorski sposób - w szczególności oparty na autonomicznych lub półautonomicznych platformach pływających. Wyzwanie obejmuje m.in. opracowanie lub wykorzystanie elastycznych, modułowych systemów pomiarowych, które można dostosować do specyfiki różnych zadań portowych, z możliwością zdalnego zarządzania, integracji z systemami GIS i akwizycji danych w czasie rzeczywistym. Proponowane rozwiązanie powinno nadawać się do przetestowania w rzeczywistych warunkach portowych oraz wpisywać się w długofalową strategię digitalizacji i automatyzacji procesów monitoringu środowiskowego w Porcie Gdynia.

3. Ograniczenie emisji hałasu w Porcie Zachodnim
Utrzymanie działalności portowej w zgodzie z obowiązującymi normami akustycznymi, przy jednoczesnym rozwoju infrastruktury i wzroście wolumenów przeładunkowych, wymaga opracowania nowych, efektywnych i możliwych do wdrożenia rozwiązań technologicznych lub organizacyjnych. Realizacja projektu ma na celu ograniczenie emisji hałasu generowanego z działalności prowadzonej na obszarze Portu Zachodniego. Jest to szczególnie istotne ze względu na fakt, iż port otoczony jest tkanką miejską szczególnie wrażliwą na hałas emitowany z terenów przemysłowych oraz skargi wpływające do ZMPG S.A. od okolicznych mieszkańców. Dodatkowo, projekt przyczyni się do zwiększenia efektywności zarządzania środowiskowego w zakresie emisji hałasu z terenów portowych, poprawy relacji z lokalną społecznością i wzmacnia wizerunek portu jako odpowiedzialnego partnera biznesowego
Celem wyzwania jest wypracowanie innowacyjnej metody monitorowania, zarządzania i redukcji emisji hałasu — zarówno na poziomie urządzeń technicznych, jak i procesów operacyjnych. Szczególne znaczenie mają rozwiązania umożliwiające predykcję ryzyka przekroczeń norm hałasu, identyfikację ich źródeł oraz optymalizację pracy sprzętu i infrastruktury pod kątem emisji dźwięku.

