Lista wyzwań
Lista wyzwań
Wyzwania PGZ Stocznia Wojenna
1. Poprawa bezpieczeństwa dostaw w przemyśle stoczniowym poprzez wdrożenie systemu sterowania i nadzoru oraz przyspieszenia procesów magazynowych
Projekt miałby polegać na stworzeniu systemu monitorowania i nadzoru podglądu placu składowego magazynu stali wraz z automatyzacją bram wjazdowych i wyjazdowych magazynu, dla poprawy bezpieczeństwa pracy, nadzór nad powierzonym materiałem oraz identyfikacją osób znajdujących się na placu np. osoby postronne poruszające się po placu magazynu, dostawcy, osoby chcące pobrać materiał. Problem dotyczy braku nadzoru podglądowego/wizualnego nad placem składowym magazynu stali. Jest to duży obszar terenu, gdzie nie powinny znajdować się osoby postronne.
Poprawiona zostanie efektywność pracy oraz zwiększy nadzór nad materiałem powierzonym pracownikom przez pracodawcę. Wpływ w stoczni będzie miał przede wszystkim na bezpieczeństwo pracy w magazynie, przyspieszy rozładunek i wydanie materiałów z magazynu oraz zidentyfikuje osoby znajdujące się na placu składowym.
- System monitoringu/ monitorowania całego składu placu magazynowego stali – kamery wraz z czujnikami ruchu i aplikacją powiadamiającą magazyniera, które wychwytywałyby osoby znajdujące się na placu np. osoby postronne poruszające się po placu magazynu, dostawców itp. Jest to istotna sprawa ze względu na bezpieczeństwo pracy.
- System podglądowy i sterowania placu mag. stali, znajdujący się w budynku magazynu wraz z zintegrowaną aplikacją w telefonie w przypadku, gdy magazynier znajduje się poza budynkiem mag.
- Automatyzacja bram wjazdowych i wyjazdowych z magazynu stali na postawie monitoringu (domofon z kamerą), aplikacją powiadamiającą magazyniera, który znajduję się poza budynkiem oraz np. fotokomórka lub skan kodów dostępu dla dostawcy nadawany na bramie głównej wjazdu do Stoczni.
ODBIORCA TECHNOLOGII
2. Optymalizacja kosztów energii elektrycznej poprzez zdalne systemy sterowania i zarządzania dystrybucją sprężonego powietrza
Optymalizacja kosztów energii elektrycznej. Optymalizacja czasu pracy brygad. Zmniejszenie strat. Digitalizacja systemu sterowania.
Zoptymalizowane koszty, poprawa bezpieczeństwa i parametrów sprężonego powietrza, zminiejszenie zużycia energii elektrycznej.
3. Diagnostyka i monitorowanie wód ze stoczniowych basenów portowych przy wykorzystaniu systemu mierników zanurzeniowych informujących automatycznie o występujących odchyleniach od normy (np. pH; temperatura; ChZT, substancje ropopochodne, itp).
Zgodnie z wytycznymi Kapitanatu Portu, PGZ SW jest zobowiązana do monitorowania czystości wód powierzchniowych w basenach portowych, w których stacjonują jednostki pływające przyjęte do prac remontowych.
Główne korzyści z monitoringu parametrów jakościowych wód powierzchniowych to:
- Uzyskanie informacji na temat zmiany jakości wód
- Możliwość prowadzenia monitoringu ciągłego: wiedza o każdej, nawet najmniejszej zmianie parametrów w dowolnym momencie.
- Możliwość poboru próbek we właściwym momencie, aby mogła posłużyć jako dowód, np. w celu egzekwowania norm czy wymierzania kar.
- Możliwość podjęcia odpowiednich działań zaradczych
Automatyczny monitoring z systemem alertów pozwala m.in. na wykrycie zmian jakości wód powierzchniowych i szybkie zastosowanie działań zaradczych.
4. Diagnostyka i monitorowanie wód opadowych spływających do basenów portowych przez kanały burzowe przy wykorzystaniu systemu mierników zanurzeniowych informujących automatycznie o występujących odchyleniach od normy (np. pH; temperatura, substancje ropopochodne, itp).
Zgodnie z Pozwoleniem Wodno-Prawnym, PGZ SW jest zobowiązana do monitorowania jakości odprowadzanych wód opadowych wylotami do basenów portowych i kanału portowego.
Główne korzyści z monitoringu parametrów jakościowych wód opadowych to:
- Uzyskanie informacji na temat zrzutów: np. ich zawartości
- Możliwość prowadzenia monitoringu ciągłego: wiedza o każdej, nawet najmniejszej zmianie parametrów w dowolnym momencie.
- Możliwość poboru próbek we właściwym momencie, aby mogła posłużyć jako dowód, np. w celu egzekwowania norm czy wymierzania kar.
- Możliwość podjęcia odpowiednich działań zaradczych
Automatyczny monitoring z systemem alertów pozwala m.in. na wykrycie zrzutu wód o nieprawidłowych parametrach i szybkie zastosowanie działań zaradczych.
5. Diagnostyka i monitorowanie jakości ścieków stoczniowych (odprowadzanych do kanalizacji miejskiej) przy wykorzystaniu systemu mierników zanurzeniowych informujących automatycznie o występujących odchyleniach od normy (np. pH; temperatura; ChZT, substancje ropopochodne, itp).
Zgodnie z podpisaną Umową o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Gdyni, PGZ SW jest zobowiązana do monitorowania jakości odprowadzanych ścieków.
Główne korzyści z monitoringu parametrów jakościowych ścieków to:
- Uzyskanie informacji na temat zrzutów: ich zawartości (czy ściek jest jednorodny i czy zrzuty są stałe w czasie).
- Możliwość prowadzenia monitoringu ciągłego: wiedza o każdej, nawet najmniejszej zmianie parametrów ścieków w dowolnym momencie w ciągu doby bez opierania się wyłącznie na jakości pobranej próbki.
- Możliwość poboru próbek we właściwym momencie, aby mogła posłużyć jako dowód, np. w celu egzekwowania norm czy wymierzania kar.
- Możliwość podjęcia odpowiednich działań zaradczych
Aparatura kontrolno-pomiarowa jest dedykowana do pomiarów jakości ścieków surowych. Automatyczny monitoring z systemem alertów pozwala m.in. na wykrycie zrzutu substancji toksycznych, zanim dotrą do czyszczalni ścieków.
Wyzwania PZU LAB
1. Budowa internetowego narzędzia symulacyjnego pozwalającego na dobranie optymalnego rozwiązania energetycznego w oparciu o dane zużycia energii elektrycznej dostarczonej przez klienta
Środowisko symulacyjne powinno umożliwić samodzielne zbudowanie użytkownikowi systemu energetycznego w oparciu o komponenty: instalacje PV, instalacje wiatrowe, instalacje kogeneracyjne, magazyny energii elektrycznej.
W oparciu o stworzone narzędzie webowe, powinna zostać wykonana symulacja pracy systemu energetycznego oraz przedstawienie w formie graficznej uzyskanych wyników zawierających: wykresy/profile zużycia energii elektrycznej, wykres produkcji energii elektrycznej z zaimplementowanych źródeł OZE, wykresy wykorzystania magazynu energii elektrycznej (cykle ładowania i rozładowania), wygenerowanie informacji o uzyskanych oszczędnościach względem pierwotnego profilu zużycia energii elektrycznej oraz uzyskaną redukcję CO2.
ODBIORCA TECHNOLOGII
2. Czujnik termowizyjny do pomiarów i analizy bezpieczeństwa miejsca ładowania wózków widłowych
Zaprojektowanie i wykonanie czujnika termowizyjnego do pomiarów i analizy bezpieczeństwa miejsca ładowania wózków widłowych.
Czujnik powinien zostać zaprojektowany i wykonany z wykorzystaniem kamery termowizyjnej o rozdzielczości min. 160x120 px i zakresem temp. min. 0-100 st. C. Czujnik powinien umożliwić przesyłanie danych w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem technologii LoRa. Zasilanie czujnika sieciowe oraz z podtrzymaniem bateryjnym. Obudowa czujnika wykonana w klasie przemysłowej z IP min. 54.
Wyzwania Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
1. Ekologiczne punkty ładowania agregatów chłodniczych w pojazdach ciężarowych na terenie portu
Na obszarze zarządzonym przez port obsługiwanych jest ponad 2,5 tys. pojazdów ciężarowych dziennie (część z nich to chłodnie). Aby utrzymać temperaturę w trakcie oczekiwania na rozładunek konieczna jest praca silnika spalinowego (emisja CO2). Ma to szczególne znaczenie w okresie letnim kiedy różnica temperatury pomiędzy otoczeniem a wnętrzem chłodni może wynosić ponad 40 stopni.
Ze względu na elastyczność i czas przewozu transport drogowy będzie odgrywał w przyszłości istotną rolę. Dlatego należy podejmować działania, które ograniczą jego negatywny wpływ na otoczenie. Można założyć, że w związku z polityką klimatyczną UE i innych państw w przyszłości rozwiązanie mogłoby stać się standardem. Bez zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu ciężarowego na otoczenie nie jest możliwa pełna dekarbonizacja portów.
Rozwiązaniem tego problemu byłoby stworzenie punktów ładowania energią elektryczną agregatów chłodnicznych w pojazdach ciężarowych w trakcie postoju. Byłoby ono dedykowane polskim i zagranicznym przewoźnikom drogowym. Ok. 10% drogowego transportu towarów w UE stanowią ładunki chłodnicze. Stacje dokujące mogłyby być instalowane na parkingach TIR w porcie i na jego zapleczu. Zapotrzebowanie na rozwiązanie już występuje. Do tej pory nie podejmowano prac nad rozwiązaniem.Korzyści: ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Zrównoważony rozwój - zmniejszenie uciążliwości pojazdów ciężarowych dla mieszkańców (hałas, CO2). Rozwiązanie pożądane w kontekście polityki klimatycznej UE. Rozwój w porcie przyjaznych środowisku przewozów morskich segmentu: ro-ro i kontenerowych.
Koszt realizacji systemu powinien obejmować: stworzenie punktu umożliwiającego jednoczesne ładowanie minimum 2 agregatów chłodniczych, uzyskanie niezbędnych pozwoleń budowlanych (niektóre lokalizacje w porcie nie bydą wymagały pozwolenia), montaż urządenia we wskazanym przez Odbiorcę Technologii miejscu, opracowanie aplikacji dla użytkowników (kierowców) umożliwiającej korzystanie z urządzenia (jako opcja).
ODBIORCA TECHNOLOGII
2. Nabrzeżowe odbojnice elektromagnetyczne w porcie morskim
Podchodzenie do nabrzeża oraz cumowanie statku jest procesem czasochłonnym oraz niosącym niebezpieczeństwo wypadku. Wskazane czynności polegają na wytracaniu energii kinetycznej jednostki pływającej podczas kontaktu z odbojnicami oraz zatrzymaniu statku przy nabrzeżu wraz z unieruchomnem go poprzez system lin i pachołów cumowniczych.
Podchodzenie do nabrzeża i cumowanie mogłyby zostać usprawnione poprzez zastosowanie odbojnic elektromagnetycznych. Umożliwiłoby to rezygnację z obecnie stosowanych lin i pachołów cumowniczych. Pole elektromagnetyczne wytwarzałoby siły przyciągające bądź odpychające w zależności od etapu obsługi jednostki przy nabrzeżu. Zastosowanie odbojnic skróciłoby czas pobytu statku w porcie (zwiększenie efektywności przeładunków, rozwiązanie przyjazne środowisku), zwiększyłoby żywotność nabrzeży (brak konieczności stosowania sterów strumieniowych).
Zapewnienie bezpieczeństwa jest jednym z kluczowych obszarów działalności portów morskich. Sprawna i bezawaryjna praca związana z cumowaniem jednostki, przyśpiesza proces przeładunku towarów, co umożliwia portom uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Rozwiązanie nie może negatywnie wpływać na zdrowie osób przebywających w pobliżu odbojnic elektromagnetycznych oraz zakłócać urządzeń nawigacyjnych.
W ramach projektu startup powinien opracować model (wraz z badaniami numerycznymi) oraz prototyp z przeprowadzeniem badań modelowych.
Jako opcję zakłada się stworzenie pełnowymiarowego prototypu do montażu na polu próbnym wraz ze wstępnymi badaniami oraz wnioskami służącymi do dalszych prac nad projektem, tzn. etapem wdrożeniowym.
ODBIORCA TECHNOLOGII
3. Interaktywna mapa ewidencji gruntów i budynków na terenie portu
Działalność zarządu morskiego portu obejmuje m.in.: zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową (wykorzystywaną m.in. przez operatorów logistycznych realizujących przeładunki towarów), planowanie rozwoju portu, budowę, rozbudowę, utrzymanie i modernizację infrastruktury portowej, pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portu.
Specyfika działalności naszej spółki wymaga ciągłej analizy nieruchomości pod kątem m.in.:
- opiniowania inwestycji realizowanych przez ZMPG i naszych kontrahentów;
- opiniowania zasadności skorzystania przez naszą spółkę z prawa pierwokupów nieruchomości zbywanych przez podmioty zewnętrzne działające w granicach administracynych portu;
- przebiegu sieci ograniczających funkcjonalność terenu;
- przygotowywania ofert handlowych (wolne tereny inwestycyjne) dla potencjalnych inwestorów.
Praca ta wymusza konieczność korzystania z wielu dokumentów (w tym miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego) oraz kontaktowania się z innymi komórkami wewnętrznymi ZMPG. Działania te wydłużają cały proces decyzyjny. Lądowa powierzchnia administracyjna portu wynosi 2.260 ha z czego ZMPG bezpośrednio zarządza terenami o powierzchni 693 ha. Zarządzanie tak dużym obszarem, na którym występują tereny z ograniczeniami rozwojowymi (w tym tereny/obiekty historyczne, zalesienie), tereny inwestycyjne przeznaczone pod dzierżawę wymaga wsparcia przez nowoczesne i kompleksowe narzędzia.
W celu przyspieszenia procesu decyzyjnego zarząd morskiego portu chciałby zlecić opracowanie interaktywnej mapy nieruchomości w granicach administracyjnych Portu Gdańsk charakteryzującej się następującymi funkcjonalnościami (mapa wyłącznie na potrzeby wewnętrzne ZMPG):
- intuicyjny CMS umożliwiający pełne zarządzanie mapą bez umiejętności kodowania;
- mapa podzielona na działki ewidencyjne, obręby i granice administracyjne portu;
- możliwość dodawania dowolnej liczby warstw (w tym: drogi, tory) i markerów (np. zabytki);
- opis działki (wyświetlanie): nr ewidencyjny i obręb MPZP, przeznaczenie terenu zgodne z MPZP, powierzchnia działki, nazwa podmiotu dzierżawiącego teren wraz mapą dominującej własności (Gmina Gdańsk, Skarb Państwa, osoba prywatna). Jeśli występują: zalesienie, drogi (obecne oraz zaplanowane), tory (obecne oraz zaplanowane), zabytki, przypisanie działek do inwestycji wskazanych przez ZMPG, sieci (napowietrzne linie wysokiego napięcia i rurociągi), budynki, możliwość przypisania zdjęć do danej działki (np. zdjęcie zabytku, magazynu zlokalizowanego na danej działce).
Przygotowanie mapy będzie wiązało się z koniecznością współpracy Wykonawcy z podmiotami zewnętrznymi, w tym z Gminą Gdańsk oraz korzystaniem z dokumentów wskazanych przez Odbiorcę Technologii (w tym z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego).
4. Dwujęzyczny interaktywny przewodnik po Porcie Gdańsk (Port Gdansk Guide)
Porty morskie coraz częściej pełnią rolę rekreacyjną i turystyczną. Na obszarze terenu zarządzanego przez Odbiorcę Technologii znajdują się miejsca/obiekty historyczne. W 2023 roku Gdańsk odwiedziło 4,1 mln turystów (wzrost o 0,4 mln więcej w stosunku do 2022 roku) z czego 24 % stanowili turyści zagraniczni (głównie: Skandynawia, Wielka Brytania, Niemcy). Ponadto port obsługuje regularne połączenia promowe ze Szwecją (w 2023 roku 299 zawinięć, 142,6 tys. pasażerów) oraz sezonowo przyjmuje statki wycieczkowe (w 2023 roku 42 zawinięcia, 16,4 tys. pasażerów). Dostępne rozwiązania / aplikacje nie dostarczają pełnej informacji nt. miejsc i obiektów portowych.
Rozwiązaniem problemu byłoby stworzenie dedykowanej apliakcji. Aplikacja podniosłaby atrakcyjność turystyczną terenów portowych.
Funkcjonalność systemu:
- działanie systemu oparte na geolokacji – system wyświetla na mapie obiekty znajdujące się w zdefiniowanej odległości od użytkownika;
- intuicyjny CMS umożliwiający pełne zarządzanie systemem bez znajomości kodowania, w tym;
- możliwość dodawania dowolnej liczby obiektów;
- możliwość definiowania różnych kategorii i przypisywania do nich obiektów;
- obszar objęty projektem: obiekty i nabrzeża zlokalizowane wzdłuż Motławy, Kanału Kaszubskiego i Martwej Wisły (od Zielonej Bramy w Gdańsku do ujścia rzeki przy Westerplatte);
- opisy obiektów: możliwość wyświetlania nazwy obiekty, opisu, dowolnej liczby obrazów, video, audio, odnośniki do youtube, odnośniki do strony www, dokumentów PDF;
- możliwość wyboru obiektów z mapy, jak i z listy;- możliwość wykorzystania aplikacji zarówno z wody jak i z lądu;
- możliwość włączania i wyłączania przez użytkownika zdefiniowanych kategorii;
- możliwość przekierowania obiektu na mapy Google (nawigacja do obiektu);
- wersje językowe: polska i angielska (treść i lektor), możliwość rozszerzenia o kolejne wersje językowe w przyszłości;
- wersja: Android, IoS, Web;
- wdrożenie aplikacji w sklepach Google i Apple;
- zlecenie obejmuje kompleksowe opracownie aplikacji: realizację i utrzymanie platformy; obiekty, opisy, multimedia, kategorie, koszty lektora. Zleceniodawca, za pośrednictwem dedykowanego CMS, będzie systematycznie wprowadzał i aktualizował dane.
5. Nabrzeżowy system mierzenia obciążeń pachołów cumowniczych
Polskie porty morskie obsługują coraz większy wolumen towarów co przekłada się na rosnącą liczbę statków i ich wielkość. Jednym z wyzwań stojących przed portami morskimi jest zapewnienie warunków do sprawnej obsługi ładunków i bezpieczeństwa. W przypadku operacji portowych statek musi być w pełni stabilny podczas zacumowania. Luźne liny cumownicze mogą powodować nadmierny ruch statku na skutek przepływających innych jednostek lub silnego wiatru. Jakikolwiek nadmierny ruch statku zacumowanego przy nabrzeżu może spowodować wydłużenie procesu przeładunku lub nawet doprowadzić do wypadku.
Rozwiązaniem tego problemu byłoby zastosowanie na nabrzeżach pachołów z funkcją mierzenia obciążeń lin. Pachoł jest urządzeniem służącym do zakładania lin cumowniczych w celu unieruchomienia statków lub innych jednostek pływających przy nabrzeżu.
Nośność pachołów cumowniczych jest jednym z parametrów określających możliwość cumowania konkretnego statku przy danym nabrzeżu. Pachoł powinien zostać opomiarowany urządzeniami, które mierzyłyby siły jakie występują w elementach jego zamocowania w bloku pachołowym tj. w kotwach stalowych. System informowałby m.in. o przekroczeniu założonego maksymalnego obciążenia pachoła. Rozwiązanie mogłoby zostać wykorzystywane do obsługi wszystkich statków morskich, w tym wycieczkowych, kontenerowców i masowców.
Zastosowanie inteligentnych pachołów zwiększyłoby poziom bezpieczeństwa, zapewniając przegląd obciążeń na linach cumowniczych w czasie rzeczywistym. Ponadto poprawiłaby wydajność procesu załadunku i rozładunku statków. Dzięki ciągłemu monitorowaniu ładunku na linach cumowniczych operatorzy, załoga i personel portu mogą zapewnić, że statek pozostanie stabilny. Doprowadzi to do płynniejszego, szybszego i bezpieczniejszego załadunku i rozładunku ładunku.
Wraz z urządzneniem konieczne jest opracowanie aplikacji, która w czasie rzeczywistym informowałaby o obciążeniach pachołów.