Lista wyzwań
Lista wyzwań
Wyzwania Farada Group
1. Inteligentne systemy transportowe z wykorzystaniem danych geoinformacyjnych
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na znalezienie efektywnych sposobów na wyższy stopień bezpieczeństwa funkcjonowania ekosystemu nowoczesnego Państwa np. ekosystemu transportu. Geolokalizacja eliminuje ryzyko błędów ludzkich i obniża koszty, jednocześnie zwiększając zgodność z regulacjami.

2. Technologie ICT nastawione na innowacje procesowe z wykorzystaniem AI, w tym rozwój agentów AI
Inspiracją do określenia tego problemu było rosnące zapotrzebowanie na zastosowanie liczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji do adaptacji lub rozwoju innowacji procesowych, również w zakresie pozyskiwania oraz obsługi klientów w różnych dziedzinach gospodarki.

3. Technologie zwiększające bezpieczeństwo i jakość operacji bezzałogowych statków powietrznych (zarówno aspekty hardware'owe jak i software'owe)
Inspiracją dla tego wyzwania jest stały wzrost zakresu operacji BSP, który musi nieść ze sobą zwiększanie autonomii i bezpieczeństwa operacji.

4. Innowacyjne systemy zdalnego monitorowania parametrów środowiskowych takich jak jakość wody lub powietrza za pomocą inteligentnych czujników, kompatybilnych z bezzałogowymi statkami powietrznymi (BSP)
Inspiracją do tego problemu, były postępujące zmiany klimatu, będące pokłosiem ciągłego wzrostu przemysłu, rolnictwa oraz procesów urbanizacji. Co za tym idzie państwa aby mogły udokumentować polepszanie się środowiska w wyniku ich działań muszą mieć do tego łatwe i skalowane narzędzie.

5. Innowacyjne napędy samolotów bezzałogowych z wykorzystaniem paliw alternatywnych
Inspiracją do wyznaczenia tego problemu były postępujące zmiany klimatu, poszukiwanie możliwych alternatyw dla paliw konwencjonalnych oraz ciągła chęć polepszenia parametrów samolotów bezzałogowych aby stawały się one coraz bardziej ogólnodostępne dla różnego rodzaju przedsiębiorstw. Branża BSP przez cały czas szuka rozwiązania dzięki którem będzie mogła podnieść efektywność swoich maszyn w powietrzu oraz zapewnić im jak najmniejszy wpływ na środowisko.

6. Wykorzystanie innowacji, w tym uczenia maszynowego i AI do zwiększenia efektywności operacji monitoringowania z wykorzystaniem BSP
Inspiracją dla tego wyzwania jest obserwowane zwiększanie się zapotrzebowania na zautomatyzowanie przetwarzania obrazu rejestrowanego przez BSP, w tym wykrywanie anomalii i informowanie operatorów o wykrytych zagrożeniach.

7. Innowacyjne systemy wspierające procesy rekrutacyjne
Inspiracją dla tego wyzwania są okresowe problemy z efektywnym pozyskaniem pracowników fabryk w okresach pików produkcyjnych.

8. Innowacyjne usługi dla portów morskich z wykorzystaniem BSP
Inspiracją dla tego wyzwania są kolejne testowe wdrożenia realizowane przez europejskie i amerykańskie porty dotyczące zarówno usług związanych z bezpieczeństwem, jak i obsługą portów morskich.

Wyzwania MEWO S.A.
1. Rozszerzenie zdolności pomiarowych statku badawczego na Bałtyku
Obecnie jednostki badawcze operujące na Morzu Bałtyckim borykają się z ograniczeniami w zakresie efektywności prowadzenia pomiarów środowiskowych. RÓŻNE TYPY URZĄDZEŃ do akwizycji danych gromadzą informacje z obszarów o RÓŻNEJ wielkości w tym samym czasie, co w praktyce wymusza kilkukrotne przepływanie tych samych OBSZARÓW pomiarowych przez statek badawczy. Taki sposób działania znacząco podnosi całkowite koszty operacyjne misji badawczej i wydłuża czas prowadzenia pomiarów.
W odpowiedzi na te ograniczenia poszukiwane jest rozwiązanie, które umożliwi rozszerzenie zdolności pomiarowych statku badawczego poprzez wprowadzenie procesu wspomagającego pomiary z wykorzystaniem autonomicznego pojazdu bezzałogowego.
Zakładamy zastosowanie rozwiązania w formie zautomatyzowanego procesu wspierającego prowadzenie pomiarów środowiskowych z użyciem bezzałogowego pojazdu nawodnego lub podwodnego, wyposażonego w funkcje ZDALNEJ nawigacji. Proces ten powinien być dostosowany do realiów pracy na jednostkach pływających operujących na Morzu Bałtyckim, w tym do zmiennych warunków pogodowych i ograniczonej przestrzeni roboczej.
Kluczowe wymagania operacyjne to:
- możliwość wodowania i podejmowania pojazdu z pokładu statku badawczego w warunkach morskich,
- zapewnienie ciągłości działania przez co najmniej 24 godziny,
- pełna otwartość technologiczna, umożliwiająca swobodny dostęp do konfiguracji, danych oraz integrację z systemami operacyjnymi OT,
- kompatybilność z obecnie stosowanymi technologiami pomiarowymi oraz łatwość integracji z procedurami organizacyjnymi obowiązującymi na statku.

2. Nowoczesna platforma do detekcji anomalii magnetycznych w środowisku offshore
Poszukujemy nowatorskiego rozwiązania umożliwiającego precyzyjne i szybkie wykrywanie anomalii magnetycznych w środowisku morskim. Celem jest opracowanie zintegrowanej, trójwymiarowej platformy badawczej, działającej w oparciu o półprzewodnikowe czujniki magnetyczne nowej generacji.
Obecnie wykorzystywane systemy, oparte głównie na czujnikach cezowych, są kosztowne, objęte ograniczeniami eksportowymi oraz trudne do integracji z nowoczesnymi systemami typu ROTV.
Poszukiwana jest alternatywa, która:
- przyspieszy i zwiększy precyzję pomiarów,
- uprości logistykę wdrożeniową,
- zwiększy konkurencyjność firmy na rynku krajowym i międzynarodowym.
System powinien być:
- integrowalny z platformą ScanFish Katria,
- oparty o półprzewodnikowe czujniki magnetyczne QuSpin QTFM Gen-2 vektorowe (częstotliwość pracy min. 100 Hz),
- zdolny do synchronicznej akwizycji danych z wielu punktów pomiarowych,
- kompatybilny z systemami ROTV oraz umożliwiający wizualizację 3D anomalii magnetycznych w czasie rzeczywistym w środowisku Qinsy.
- przetestowany w warunkach rzeczywistych na znanych lokalizacjach obiektów ferromagnetycznych (np. UXO, wraki, trasy kablowe),
- wspierany przez zespół posiadający doświadczenie w integracji czujników magnetycznych z systemami podwodnymi (ROV/ROTV) oraz w akwizycji danych w środowisku offshore.
Cele technologiczne:
- co najmniej dwukrotne skrócenie czasu pomiarów,
- utrzymanie lub poprawa dokładności lokalizacji obiektów ferromagnetycznych,
- ocena wielkości i głębokości zalegania obiektów,
- skalowalność rozwiązania i odporność na zakłócenia,
- elastyczność użycia w różnych scenariuszach operacyjnych (w tym UXO).
ODBIORCA TECHNOLOGII

Wyzwania ORLEN S.A.
1. Digital Twin: Cyfrowe modele rurociągów procesowych i energetycznych
Poszukujemy rozwiązania pozwalającego na cyfrowe odzwierciedlenie sieci rurociągów oraz analizy pozwalającej zdiagnozować „wąskie gardła” od strony hydraulicznej.
Rozwiązanie powinno cechować się dużą elastycznością i przyjaznym interfejsem dla użytkownika w kontekście częstych zmian wprowadzanych do modeli jak również możliwością opracowywania wielu scenariuszy pracy na przygotowanym modelu w zależności od zmiennych danych początkowych.

2. Narzędzia do analizy ekonometrycznej w obszarze MarTech
Poszukujemy rozwiązania, które umożliwi wykonywanie analiz ekonometrycznych w realiach planowania działań związanych z prowadzeniem kampanii marketingowych.
System powinien posiadać możliwość tworzenia modeli ekonometrycznych (automatycznie, ręcznie, systemy wnioskujące na podstawie rozproszonych baz danych).

3. Narzędzia do wykrywania potencjalnych nadużyć w obsłudze transakcji na stacjach paliw
Poszukujemy rozwiązania które rozszerzy możliwości istniejących systemów wykorzystywanych w ORLEN i umożliwi zwiększenie poziomu detekcji i prewencji działań, które mogą pojawiać się w transakcjach realizowanych na stacjach paliw.
Rozwiązania powinno wykorzystywać mechanizmy samouczące.

4. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI) wspierające procesy zakupowe
Poszukujemy rozwiązania wykorzystującego sztuczną inteligencję (AI) do usprawnienia i optymalizacji procesów zakupowych. Oczekujemy narzędzi umożliwiających m.in. prognozowanie popytu, optymalizację łańcucha dostaw, ocenę ryzyka i analizę dostawców, a także monitorowanie i zarządzanie relacjami z dostawcami.
Rozwiązanie powinno wspierać automatyzację procesów zamówień, faktur i zapytań ofertowych, umożliwiać wykorzystanie chatbotów i voicebotów, a także oferować automatyczne rekomendacje dostawców. Wartością dodaną będzie funkcjonalność inteligentnego asystenta AI, wspierającego planowanie i realizację zadań operacyjnych w roli Kupca lub Category Managera.

5. Rozwiązanie do skracania linków
Poszukujemy rozwiązania umożliwiającego skracanie linków oraz tworzenie własnych kodów QR, które będą wykorzystywały nazwę i logotyp marki ORLEN.
Poszukiwane rozwiązanie musi umożliwiać dalszą analizę ich wykorzystania m.in. w działaniach rekrutacyjnych i employer brandingowych.

6. Rozwiązanie do wykrywania pozostałości paliw w cysternach samochodowych w oparciu o AI i termowizję
Poszukujemy rozwiązania umożliwiającego wykrywanie pozostałości paliw w cysternach samochodowych, bez konieczności fizycznej weryfikacji, w celu zwiększenia efektywności kontroli i poprawy bezpieczeństwa operacji. Urządzenie powinno posiadać moduł AI wspierający analizę obrazu oraz działać w warunkach przemysłowych.
Poszukiwane rozwiązanie musi umożliwiać wykrywanie pozostałości paliw w komorach cystern samochodowych przy pomocy kamer termowizyjnych i analizy obrazu przez algorytmy AI.

7. Model prognozy zużycia energii
Poszukujemy modeli biznesowych prognostycznych, które wesprą organizację w prognozowaniu zużycia klientów lub całych segmentów (profilu dobowo-godzinowego lub 15 - minutowego) w długim horyzoncie czasowym.
Stworzone modele powinny pozwolić symulować zapotrzebowanie odbiorców w zależności od wielu parametrów i być możliwe do wykorzystania przez interpretory języka Python.

8. Narzędzia do zarządzania energią elektryczną w pilotażowej społeczności energetycznej w celu zwiększenia efektywności
Poszukujemy narzędzia, które pozwoli na efektywniejsze zarządzanie energią elektryczną w społeczności energetycznej.
Narzędzie powinno umożliwiać monitorowanie zużycia, prognozowanie kosztów oraz optymalne rozliczanie energii z uwzględnieniem cen dynamicznych.
Rozwiązanie pozwoli na przygotowanie kompleksowej oferty dostosowanej do potrzeb klientów końcowych, która składać się będzie z doboru i sprzedaży źródeł wytwórczych OZE oraz magazynów energii wzbogaconych o dedykowaną aplikację.

9. Innowacyjne technologie pozwalające uzyskiwać energię elektryczną z fal morskich
Poszukujemy innowacyjnych technologii umożliwiających efektywne, stabilne i ekonomicznie uzasadnione pozyskiwanie energii elektrycznej z fal morskich.
Rozwiązania muszą się cechować wysoką odpornością na trudne warunki środowiska morskiego oraz ograniczonym wpływem na ekosystemy oceaniczne.

10. Innowacyjne technologie umożliwiające podniesienie efektywności energetycznej produkcji pary technologicznej
Poszukujemy technologii opartej na kaskadowej konwersji energii z gorącego powietrza, dzięki której możliwa będzie poprawa sprawności procesów produkcji pary technologicznej oraz generowanie dodatkowej energii elektrycznej z wcześniej niewykorzystanych zasobów cieplnych.
Rozwiązanie ma pozwolić na poprawę sprawności procesów produkcji pary technologicznej oraz generowanie dodatkowej energii elektrycznej z wcześniej niewykorzystanych zasobów cieplnych.

11. Innowacyjne technologie kogeneracyjnego magazynowania energii w cieple
Poszukujemy innowacyjnych rozwiązań technologicznych o wysokiej sprawności, pozwalających na efektywne magazynowanie energii w cieple, które pozwolą na integrację z systemami kogeneracyjnymi.
Technologia powinna pozwolić na ograniczenie kosztów operacyjnych i zwiększenie efektywności ekonomicznej systemów kogeneracyjnych poprzez optymalizację wykorzystania ciepła odpadowego.

12. Narzędzia do automatyzacji i digitalizacji procesów związanych z rozliczeniem produkcji i zużyciem energii elektrycznej
Poszukujemy rozwiązania do automatyzacji i digitalizacji procesów związanych z rozliczeniem produkcji i zużyciem energii elektrycznej, monitoringiem on-line oraz poprawą pracy z wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji.
Interesuje nas oprogramowanie z elementami sztucznej inteligencji, praca Maszyna - Maszyna (M2M), które ma na celu nadzorowanie procesów technologicznych poprzez ciągłe zbieranie aktualnych danych, raportowanie i ich wizualizację.

13. Narzędzia do optymalizacji zarządzania flotą pojazdów (wózki widłowe i ciągniki) na terenie zakładu produkcyjnego
Poszukujemy narzędzia do koordynacji ruchu pojazdów (wózki widłowe, ciągniki oraz naczepy o ładowności do 12 ton) na terenie przedsiębiorstwa (technologia IoT) umożliwiającego automatyzację intralogistyki zakładowej.
Celem ma być ograniczenie kosztów operacyjnych związanych z osobowym nadzorowaniem łańcucha logistycznego.

14. Narzędzia do bieżącego planowania operacji logistycznych w oparciu m.in. o algorytmy sztucznej inteligencji
Poszukujemy rozwiązania które pozwoli zintegrować dane pochodzące z różnych źródeł oraz przygotuje scenariusze operacji logistycznych w oparciu o wskazane kryteria efektywności procesowej i kosztowej.
Przewidywany skutek to mniejsze koszty magazynowania oraz redukcja opłat za dostępność infrastruktury transportowej.

15. Technologie do aktywnej redukcji hałasu (ang. active noise control - ANC)
Poszukujemy rozwiązania wykorzystującego technologię aktywnej redukcji hałasu.
W szczególności jesteśmy zainteresowani zbadaniem możliwości wykorzystania „antyfali akustycznej” to jest technologii aktywnej redukcji hałasu (ang. active noise control - ANC) emitowanego przez zakład do środowiska.
Główna mierzalna zmiana jaka zostanie zweryfikowana podczas prowadzenia testu: zmniejszenie poziomu hałasu emitowanego do środowiska w wytypowanych punktach kontrolnych.

16. Technologie wspomagające zmniejszenie zawartości zanieczyszczeń w gruncie
Poszukujemy skutecznej technologii lub sposobów umożliwiających oczyszczanie i ochronę środowiska w miejscu zanieczyszczonego gruntu, pozwalającej uzyskać zakładany efekt ekologiczny lub zmniejszyć zawartość zanieczyszczeń w gruncie.
Celem będzie m.in. minimalizacja przyszłych kosztów remediacji/rekultywacji gleb poprzez wykonanie jej oczyszczenia w miejscu zanieczyszczonego gruntu.

17. Technologie wykrywania i lokalizowania wycieków gazów
Poszukujemy technologii umożliwiających wykrywanie i lokalizowanie wycieków gazów w warunkach operacyjnych, bezpośrednio na instalacjach produkcyjnych znajdujących się na terenie zakładu.
Oczekiwany cel to m.in.:
- Zwiększenie bezpieczeństwa procesowego.
- Zapobieganie niechcianym przestojom.
- Zapobieganie wyciekom niebezpiecznych gazów/pary.
- Zwiększenie bezpieczeństwa pracy.

18. Narzędzia do pomiaru przepływu pary z wykorzystaniem technik bezinwazyjnych
Poszukujemy bezinwazyjnych narzędzi umożliwiających zwiększenie dokładności realizowanych pomiarów pary na instalacjach produkcyjnych.
Zastosowanie nowych technologii pozwoli na dokładne zbilansowanie produkcji i zużycia pary na terenie całego przedsiębiorstwa.

19. Technologie służące do ograniczenie stężenia (lub całkowitej redukcji) siarczanów ze strumienia ścieków w oczyszczalni
Poszukujemy rozwiązań technicznych i technologicznych, które umożliwią redukcję zanieczyszczenia w postaci siarczanów.
Główna mierzalna zmiana jaka zostanie zweryfikowana podczas prowadzenia testu:
- możliwość ograniczenia stężenia (lub całkowitej redukcji) siarczanów ze strumienia ścieków w oczyszczalni.

20. Narzędzia do pomiaru poziomu napełnienia oraz wykrywanie poziomu granicznego w silosach wapna (budowlanego)
POczekujemy rozwiązania kompleksowego, które zagwarantuje ciągły pomiar poziomu wapna w silosie oraz pomiar graniczny, którego przekroczenie zatrzyma załadunek wapna.
Główna mierzalna zmiana jaka zostanie zweryfikowana podczas prowadzenia testu:
- możliwość prowadzenia ciągłego pomiaru (oraz pomiaru granicznego) poziomu wapna w silosie, który będzie zgodny ze stanem faktycznym.

21. Technologie redukcji azotu ogólnego w procesie oczyszczalnia ścieków przemysłowych
Poszukujemy rozwiązania w zakresie zarządzania dużymi i zmiennymi ładunkami azotu w ściekach przemysłowych, które doprowadzi do znacząco wyższej redukcji azotu w oczyszczalni lub odzysku związków azotu i powtórnego ich wykorzystania.
Główna mierzalna zmiana jaka zostanie zweryfikowana podczas prowadzenia testu:
- poziom redukcji stężenia azotu ogólnego w ściekach przemysłowych,
- możliwość ponownego wykorzystania odzyskanych związków.

22. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI) wspierające procesy zakupowe
Poszukujemy rozwiązania wykorzystującego sztuczną inteligencję (AI) do usprawnienia i optymalizacji procesów zakupowych. Oczekujemy narzędzi umożliwiających m.in.:
- prognozowanie popytu,
- optymalizację łańcucha dostaw,
- ocenę ryzyka i analizę dostawców,
- a także monitorowanie i zarządzanie relacjami z dostawcami.
Rozwiązanie powinno wspierać optymalizację procesów z zakresu P2P.
Wartością dodaną będzie funkcjonalność inteligentnego asystenta AI, wspierającego planowanie i realizację zadań operacyjnych w roli Kupca lub Category Managera.

23. Platforma wspierająca rozwój społeczności uczącej się w organizacji
Poszukujemy rozwiązania, które umożliwia budowanie i rozwój społeczności uczącej się w organizacji poprzez inteligentne łączenie ludzi, wiedzy i doświadczeń. Oczekujemy platformy pozwalającej na lokalizowanie ekspertów w oparciu o wirtualne mapy kompetencji wzbogacone o oceny społeczności oraz gromadzenie praktycznych case studies w interaktywnej formie, powiązanej z realnymi autorami.
Rozwiązanie powinno zawierać społecznościowy system odznak i elementy grywalizacji nagradzające aktywność użytkowników, bazę mentorów z inteligentnym dopasowaniem do zgłoszonego problemu oraz funkcjonalność Shared Clubs wspierającą oddolne tworzenie grup tematycznych i identyfikację wspólnych kompetencji w skali całej organizacji.
Platforma powinna tworzyć cyfrowe środowisko rozwoju talentów, wspierać kulturę współpracy oraz budować zaangażowaną społeczność wewnętrzną.

24. Technologie usuwania związków organicznych (TOC) z solanki stosowanej w procesie produkcyjnym
Poszukujemy technologii, która pozwoli nam zidentyfikować skład zanieczyszczeń organicznych oraz sposób ich eliminacji w trakcie procesów produkcyjnych z użyciem solanki.
Główna mierzalna zmiana jaka zostanie zweryfikowana podczas prowadzenia testu pilotażowego:
- określenie składu zanieczyszczeń organicznych obecnych w solance,
- weryfikacja poziomu usunięcia zanieczyszczeń z solanki.

25. Digital Twin Turbiny Wiatrowej
Poszukujemy narzędzia stanowiącego cyfrowego bliźniaka (digital twin) turbiny wiatrowej, który będzie symulować, monitorować i optymalizować działanie turbiny wiatrowej.
W etapie pilotażowym zakłada się stworzenie podstawowego modelu DT turbiny z ograniczonymi funkcjonalnościami oraz przedstawienie studium wykonalności pełnego cyfrowego bliźniaka. Zakłada się następujące funkcjonalności DT:
- monitorowanie (śledzenie parametrów pracy, takich jak prędkość wiatru, obciążenia czy efektywność)
- prognozowanie (awarii, zużycia komponentów oraz produktywności),
- optymalizowanie (dostosowywanie ustawień w celu maksymalizacji produkcji energii i minimalizacji kosztów utrzymania).

26. Absorber energii fal morskich (AEFM) – urządzenie do produkcji energii elektrycznej i ochrony brzegów
System energetyczny wymaga nowych stabilnych źródeł OZE a technologie odzysku energii z falowania akwenów morskich są pod tym względem bardzo perspektywiczne. Planujemy przetestować technologię AEFM, która w przyszłości wzbogaci mix energetyczny oraz zwiększy udział w OZE w produkcji energii elektrycznej.
W ramach wdrożenia pilotażowego chcielibyśmy przeprowadzić następujące działania:
- Analizę polskiego wybrzeża Bałtyku pod kątem optymalnych warunków falowania i potencjału do generowania energii elektrycznej z fal morskich.
- Analiza infrastruktury brzegowej (lokalizacje instalacji, warunki środowiskowe, zgody formalne, warunki przyłączeniowe do sieci energetycznej.
- Badanie prototypu boi zintegrowanej z generatorem energii elektrycznej w warunkach laboratoryjnych.
- wskazanie miejsca do przyszłego posadowienia prototypu boi a następnie farmy boi AEFM. Opracowanie dla wybranego miejsca profilu generacji energii.
Końcowym rezultatem pilotażu będą:
- opracowanie skalowania AEFM dla pełnego spektrum falowania na Morzu Bałtyckim,
- dokładne dane do określenia ekonomicznej opłacalności innowacyjnej technologii pozyskiwania energii z falowania morskiego,
- doprecyzowany układ przesyła wytworzonej energii elektrycznej z farmy boi do stacji brzegowej,
- pełne określenie niezbędnych pozwoleń formalno-prawnych, pozwalających w przyszłości na przeprowadzenie testowych badań prototypu boi oraz posadowienia i eksploatacji pełno-skalowej farmy boi AEFM wzdłuż polskiego wybrzeża,
- opracowanie dla wybranego miejsca profilu generacji energii.

27. Predykcja temperatury zapłonu w czasie rzeczywistym dla komponowanego zbiornika (Digital Twin)
Poszukujemy rozwiązania umożliwiającego predykcję temperatury zapłonu oleju napędowego (ON) w czasie rzeczywistym, w trakcie komponowania zbiornika zasilanego wieloma strumieniami komponentów o zróżnicowanych parametrach jakościowych. Celem jest opracowanie algorytmu predykcyjnego, który, bazując na danych procesowych z poszczególnych strumieni, będzie dostarczał bieżącej prognozy temperatury zapłonu dla zawartości zbiornika.
Rozwiązanie powinno wykorzystywać podejście typu soft sensor, zbudowane w oparciu o algorytmy genetyczne lub inne techniki sztucznej inteligencji, umożliwiające przetwarzanie zmiennych jakościowych i ilościowych dla każdego ze strumieni. Oczekiwany rezultat to zwiększenie precyzji predykcji, skrócenie czasu reakcji oraz poprawa kontroli jakości mieszania komponentów ON w czasie rzeczywistym, bez konieczności oczekiwania na wynik badań laboratoryjnych.

Wyzwania Polpharma Biologics
1. Narzędzie do graficznej analizy statystycznej procesów
Pożądany efekt to rozwiązanie będące w pełni pod kontrolą Polpharmy Biologics, zapewniające bezpieczeństwo danych, pozwalające na efektywne kosztowo upowszechnienie w organizacji. Rozwiązanie powinno zawierać takie narzędzia jak: analizy stabilności procesu, zdolności procesu (cp, cpk, z-levels), weryfikacja dystrybucja i danych, box-ploty, scatter ploty i inne, pozwalające na porównanie ze sobą kilku zbiorów danych.
Narzędzie powinno umożliwiać szybki screening danych, nie wymagający zaawansowanej wiedzy statystycznej / pisania skryptów.

2. Automatyzacja procesu uzupełniania zapasów między SAP a Qguar
Aktualny proces uzupełniania zapasów w magazynie „3 LIPY” materiałami przechowywanymi w zewnętrznym magazynie DSV jest ręczny, czasochłonny i podatny na błędy. Obejmuje on:
- manualną identyfikację braków materiałowych w magazynie „3 LIPY”,
- ręczne tworzenie zlecenia przesunięcia zapasów (STO - Stock transfer Order) w systemie SAP,
- przekazanie zamówienia do systemu Qguar (stosowanego w magazynie DSV) poprzez istniejący interfejs.
Celem jest pełna automatyzacja procesu na wzór systemów replenishmentu produkcyjnego. Oczekiwane funkcjonalności obejmują:
- automatyczną identyfikację stanów magazynowych w SAP i wykrywanie braków zapasów na „3 LIPY”,
- automatyczne generowanie zleceń STO w SAP,
- integrację z systemem Qguar, pozwalającą na natychmiastowe przekazywanie informacji o przesunięciach zapasów do magazynu DSV.
- efekty wdrożenia rozwiązania:
- znaczące ograniczenie pracy ręcznej,
- szybszy i bardziej niezawodny przepływ informacji między systemami SAP i Qguar,
- minimalizacja ryzyka błędów ludzkich i opóźnień,
- usprawnienie zarządzania zapasami i zapewnienie ciągłości operacyjnej.
ODBIORCA TECHNOLOGII

Wyzwania Primavera Parfum.
1. Opracowanie systemu do odczytu składów produktów z etykiet/opakowań z automatycznym wykrywaniem substancji niedozwolonych w obrocie w EU, który łączył się będzie po API z systemem Product Manager
Narzędzie ma być aplikacją spiętą z kamerą nad stołem (lub w telefonie), która przy pomocy image recognition odczyta skład z etykiety, opakowania itp. kosmetyku lub innego produktu np. chemicznego, a następnie przy pomocy API połączy się naszym systemem Product Manager i zaktualizuje skład. Dodatkowo na ekranie aplikacji przy odczycie pojawi się alert jeśli dana niedozwolona substancja będzie wykryta. Listę substancji powinien móc aktualizować administrator (w tym wypadku po stronie OT) z poziomu aplikacji. Dodatkowo każdy wyniki odczytu powinno się dać zapisać do csv.

2. Opracowanie narzędzia do badania cen konkurencyjnych ofert na ERLI.pl z możliwością ich porównania z udostępnionym pod postacią np. linku cenniku, którym posługuje się OT
Aplikacja webowa, w ramach której użytkownik może wpisać nazwę produktu i EAN (najlepiej wiele produktów na raz) oraz alternatywnie załadować odpowiedniej struktury plik csv lub xls, a algorytmy sprawdzą ceny we wszystkich ofertach i stworzą listę dla każdego produktu z porównaniem ceny sprzedaży z wystawionym przez OT cennikiem. Wyniki analizy można będzie pobrać do pliku csv.

3. Opracowanie wtyczki do Shopify (działającej wewnątrz sklepu), która spełnia jedną z poniższych funkcji:
- Wirtualny makeup - przy pomocy kamery w PC lub mobile, AI generuje i nakłada obraz np. jak dany kolor szminki wygląda na ustach klientki w czasie rzeczywistym,
- Jak dany cień do powiek się prezentuje na klientce,
- Inne kosmetyki makeupowe - z zachowaniem tej funkcji.
Wirtualny makeup - przy pomocy kamery w PC lub mobile, AI generuje np. jak dany kolor szminki wygląda na ustach klientki w czasie rzeczywistym - klientka na listingu może dodawać produkty do "przymierzalni" i następnie w oknie modułu jest zmieniać, a AI automatycznie dopasuje kolor np. szminki do ust. W dowolnym momencie produkt można dodać do koszyka z poziomu modułu. Konieczna jest kompatybilność z Shopify.

4. Stworzenie wirtualnego avatara, który stanowić będzie "nakładkę" na obraz filmów, przetwarzający przy pomocy AI mowę na język migowy
Wyzwaniem jest stworzenie uniwersalnego narzędzia do tworzenia avatara "migającego" w języku polskim, który na bieżąco przetwarzać będzie mowę na język migowy, aby odpowiedzieć na potrzeby niedosłyszących klientów. Tworząc portal zdrowie.pl OT chce zapewnić wszystkich użytkownikom komfort użytkowania.
Aplikacja do której załadowany zostanie stworzony film contentowy i po wybraniu kobiecego lub męskiego avatara, zostanie przetworzony w taki sposób, aby avatar synchronicznie "migał" to co zostało powiedziane w filmie. Następnie gotowy film można pobrać i umieścić np. na portalu czy na YouTube lub w Social Mediach.

5. Opracowanie aplikacji + maszyny do tworzenia spersonalizowanych szminek
Wyzwanie polega na wyjściu do klienta z możliwością personalizacji kosmetyku zamawianego w sklepie online, który można brandować.
Klient wchodzi do modułu (połączonego z Shopify), który jest kreatorem opakowania szminki (whitelabelowe szminki w różnych odcieniach) - gotowe są w maszynie. W prostym kreatorze typu drag and drop projektuje swoją etykietę na szminkę, wybiera kolor i maszyna ją etykietuje. Maszyna jest w siedzibie Primavera Parfum i gotową szminkę wysyłamy wg zamówienia złożonego poprzez kreator w naszym sklepie online.

6. Wtyczka do portalu zdrowie.pl - "Farmaceutyczny radar" powiadamiająca subskrybentów o wycofanych lekach i suplementach diety
Czytelnicy portalu oczekują profesjonalnego wsparcia w zakresie informacji o świecie leków i suplementów diety.
- Aktualne ostrzeżenia o wycofywanych lekach, interakcjach, zamiennikach, suplementach.
- Moduł wyszukujący po nazwie leku/suplementu lub substancji czynnej.
- Możliwość subskrypcji alertów dla konkretnych klas leków i suplementów.

Wyzwania PZU LAB
1. Ubezpieczeniowy system wspierania decyzji underwritingowych w zakresie odnawialnych źródeł energii (ubezpieczenie instalacji fotowoltaicznych i solarnych, magazynów energii oraz pomp ciepła)
Celem projektu będzie wprowadzenie na rynek nowego rodzaju ubezpieczeń parametrycznych związanych z ryzykiem Odnawialnych Źródeł Energii.
Gotowe rozwiązanie ma ułatwić podejmowanie decyzji ubezpieczeniowych w zakresie ubezpieczeń parametrycznych dedykowanych do odnawialnych źródeł energii. Zaprojektowany system powinien umożliwiać analizę czynników ryzyka na podstawie danych historycznych, wyników badań instalacji oraz danych rzeczywistych pochodzących z obiektów. Jest to kluczowe w kontekście podejmowania decyzji ubezpieczeniowych w zakresie transformacji energetycznej, nowego rodzaju źródeł energii dla przemysłu w tym magazynów energii, zasilania wodorowego. Produkt ma dostarczać ubezpieczycielom informacji na temat ryzyk związanych z nowymi formami energii ich niezawodnością, procesem "starzenia" i degradacji parametrów w czasie. Produkt ma wykorzystywać analizę dziedzinową wspieraną przez sztuczną inteligencję i umożliwiać predykcję parametrów instalacji w czasie jej "życia". System powinien oceniać ryzyko związane z OZE i dostarczać danych na potrzeby ubezpieczeń parametrycznych takich jak suma ubezpieczenia, franszyza, udział własny, możliwe do zastosowania klauzule dodatkowe. System powinien umożliwiać również określenie poziomu utraty zysku w zakresie utraty produkcji energii z odnawialnych źródeł energii.

2. System gaszenia pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie litowo-jonowe wykorzystujący innowacyjne środki gaśnicze
Celem prac będzie wprowadzenie na rynek innowacyjnego rozwiązania ograniczającego straty związane z pożarami samochodów elektrycznych.
Rozwiązanie powinno umożliwiać skuteczne tłumienie pożarów pojazdów elektrycznych umieszczonych m.in. w garażach podziemnych oraz stacjach ładowania. System powinien uniemożliwić rozwój pożaru na sąsiadujące pojazdy oraz infrastrukturę. Uruchomienie systemu powinno następować w sposób automatyczny i/lub ręczny. Rozwiązanie powinno wykorzystywać środek gaśniczy, którego skuteczność zostanie potwierdzona testami poligonowymi.

Wyzwania Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
1. Ekologiczne punkty ładowania agregatów chłodniczych w pojazdach ciężarowych na terenie portu
Na obszarze zarządzonym przez port obsługiwanych jest ponad 2,5 tys. pojazdów ciężarowych dziennie (część z nich to chłodnie). Aby utrzymać temperaturę w trakcie oczekiwania na rozładunek konieczna jest praca silnika spalinowego (emisja CO2). Ma to szczególne znaczenie w okresie letnim kiedy różnica temperatury pomiędzy otoczeniem a wnętrzem chłodni może wynosić ponad 40 stopni. Ze względu na elastyczność i czas przewozu transport drogowy będzie odgrywał w przyszłości istotną rolę. Dlatego należy podejmować działania, które ograniczą jego negatywny wpływ na otoczenie. Można założyć, że w związku z polityką klimatyczną UE i innych państw w przyszłości rozwiązanie mogłoby stać się standardem. Bez zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu ciężarowego na otoczenie nie jest możliwa pełna dekarbonizacja portów.
Rozwiązaniem tego problemu byłoby stworzenie punktów ładowania energią elektryczną agregatów chłodniczych w pojazdach ciężarowych w trakcie postoju. Byłoby ono dedykowane polskim i zagranicznym przewoźnikom drogowym. Ok. 10% drogowego transportu towarów w UE stanowią ładunki chłodnicze. Stacje dokujące mogłyby być instalowane na parkingach TIR w porcie i na jego zapleczu. Zapotrzebowanie na rozwiązanie już występuje. Do tej pory nie podejmowano prac nad rozwiązaniem. Korzyści: ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Zrównoważony rozwój - zmniejszenie uciążliwości pojazdów ciężarowych dla mieszkańców (hałas, CO2). Rozwiązanie pożądane w kontekście polityki klimatycznej UE. Rozwój w porcie przyjaznych środowisku przewozów morskich segmentu: ro-ro i kontenerowych. Koszt realizacji systemu powinien obejmować: stworzenie punktu umożliwiającego jednoczesne ładowanie minimum 2 agregatów chłodniczych, uzyskanie niezbędnych pozwoleń budowlanych (niektóre lokalizacje w porcie nie będą wymagały pozwolenia), montaż urządzenia we wskazanym przez Odbiorcę Technologii miejscu, opracowanie aplikacji dla użytkowników (kierowców) umożliwiającej korzystanie z urządzenia (jako opcja).
ODBIORCA TECHNOLOGII

2. Nabrzeżowe odbojnice elektromagnetyczne w porcie morskim
Podchodzenie do nabrzeża oraz cumowanie statku jest procesem czasochłonnym oraz niosącym niebezpieczeństwo wypadku. Wskazane czynności polegają na wytracaniu energii kinetycznej jednostki pływającej podczas kontaktu z odbojnicami oraz zatrzymaniu statku przy nabrzeżu wraz z unieruchomień go poprzez system lin i pachołów cumowniczych.
Podchodzenie do nabrzeża i cumowanie mogłyby zostać usprawnione poprzez zastosowanie odbojnic elektromagnetycznych. Umożliwiłoby to rezygnację z obecnie stosowanych lin i pachołów cumowniczych. Pole elektromagnetyczne wytwarzałoby siły przyciągające bądź odpychające w zależności od etapu obsługi jednostki przy nabrzeżu. Zastosowanie odbojnic skróciłoby czas pobytu statku w porcie (zwiększenie efektywności przeładunków, rozwiązanie przyjazne środowisku), zwiększyłoby żywotność nabrzeży (brak konieczności stosowania sterów strumieniowych). Zapewnienie bezpieczeństwa jest jednym z kluczowych obszarów działalności portów morskich. Sprawna i bezawaryjna praca związana z cumowaniem jednostki, przyśpiesza proces przeładunku towarów, co umożliwia portom uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Rozwiązanie nie może negatywnie wpływać na zdrowie osób przebywających w pobliżu odbojnic elektromagnetycznych oraz zakłócać urządzeń nawigacyjnych. W ramach projektu startup powinien opracować model (wraz z badaniami numerycznymi) oraz prototyp z przeprowadzeniem badań modelowych. Jako opcję zakłada się stworzenie pełnowymiarowego prototypu do montażu na polu próbnym wraz ze wstępnymi badaniami oraz wnioskami służącymi do dalszych prac nad projektem, tzn. etapem wdrożeniowym.
ODBIORCA TECHNOLOGII

3. Nabrzeżowy system mierzenia obciążeń pachołów cumowniczych
Polskie porty morskie obsługują coraz większy wolumen towarów co przekłada się na rosnącą liczbę statków i ich wielkość. Jednym z wyzwań stojących przed portami morskimi jest zapewnienie warunków do sprawnej obsługi ładunków i bezpieczeństwa. W przypadku operacji portowych statek musi być w pełni stabilny podczas zacumowania. Luźne liny cumownicze mogą powodować nadmierny ruch statku na skutek przepływających innych jednostek lub silnego wiatru. Jakikolwiek nadmierny ruch statku zacumowanego przy nabrzeżu może spowodować wydłużenie procesu przeładunku lub nawet doprowadzić do wypadku.
Rozwiązaniem tego problemu byłoby zastosowanie na nabrzeżach pachołów z funkcją mierzenia obciążeń lin. Pachoł jest urządzeniem służącym do zakładania lin cumowniczych w celu unieruchomienia statków lub innych jednostek pływających przy nabrzeżu. Nośność pachołów cumowniczych jest jednym z parametrów określających możliwość cumowania konkretnego statku przy danym nabrzeżu. Pachoł powinien zostać opomiarowany urządzeniami, które mierzyłyby siły jakie występują w elementach jego zamocowania w bloku pachołowym tj. w kotwach stalowych. System informowałby m.in. o przekroczeniu założonego maksymalnego obciążenia pachoła. Rozwiązanie mogłoby zostać wykorzystywane do obsługi wszystkich statków morskich, w tym wycieczkowych, kontenerowców i masowców. Zastosowanie inteligentnych pachołów zwiększyłoby poziom bezpieczeństwa, zapewniając przegląd obciążeń na linach cumowniczych w czasie rzeczywistym. Ponadto poprawiłaby wydajność procesu załadunku i rozładunku statków. Dzięki ciągłemu monitorowaniu ładunku na linach cumowniczych operatorzy, załoga i personel portu mogą zapewnić, że statek pozostanie stabilny. Doprowadzi to do płynniejszego, szybszego i bezpieczniejszego załadunku i rozładunku ładunku. Wraz z urządzneniem konieczne jest opracowanie aplikacji, która w czasie rzeczywistym informowałaby o obciążeniach pachołów.
ODBIORCA TECHNOLOGII

Wyzwania Zarządu Morskiego Portu Gdynia
1. Baza danych dotycząca ilości i jakości wód podziemnych oraz czystości gruntów w Porcie Gdynia
Port Gdynia, jako kluczowy węzeł logistyczny i przemysłowy, jest zobowiązany do minimalizowania wpływu swojej działalności na środowisko naturalne. Rozwiązanie ma umożliwić bieżące monitorowanie stanu wód podziemnych i gruntów oraz pozwolić na szybkie wykrywanie i eliminowanie potencjalnych zagrożeń. Realizacja projektu podkreśli zaangażowanie Portu Gdynia w zrównoważony rozwój, co może przyciągnąć nowych partnerów biznesowych i inwestorów.
Produkt powinien być narzędziem integrującym dane środowiskowe z wód i gruntów, wspierającym zarządzanie ekosystemem portowym, zgodność z regulacjami oraz promującym zrównoważony rozwój. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak IoT, GIS i analiza danych, baza stanie się kluczowym elementem strategii środowiskowej Portu Gdynia. System ten będzie integrował różne technologie, zapewniając precyzyjne dane w czasie rzeczywistym, które będzie można łatwo analizować, raportować oraz wdrożyć do cyfrowego bliźniaka. Ponadto baza danych w stworzonej aplikacji powinna mieć możliwość porównywania wyników z przyjętymi normami oraz dokonywać predykcji zdarzeń.

2. Wielofunkcyjny dron pływający wspomagający monitorowanie środowiska wodnego oraz infrastruktury nabrzeżnej
Precyzyjne pomiary w środowisku podwodnym na akwenie Portu Gdynia oraz możliwość kontroli stanu podwodnej części infrastruktury nadbrzeżnej mają bezpośredni wpływ na efektywność i bezpieczeństwo pracy portu. Realizacja projektu wpłynie na poprawę efektywności, bezpieczeństwa i może przyczynić się do wdrażania rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju w Porcie Gdynia. Temat jest istotny, ponieważ dotyczy zarówno codziennej działalności portu, jak i jego długoterminowego rozwoju w kontekście ekonomicznym, technologicznym i ekologicznym.
Zaproponowane rozwiązanie powinno umożliwiać prowadzenie precyzyjnych pomiarów hydrograficznych, monitoringu technicznego konstrukcji podwodnych oraz bieżącej oceny stanu środowiska wodnego w nowatorski sposób - w szczególności oparty na autonomicznych lub półautonomicznych platformach pływających. Wyzwanie obejmuje m.in. opracowanie lub wykorzystanie elastycznych, modułowych systemów pomiarowych, które można dostosować do specyfiki różnych zadań portowych, z możliwością zdalnego zarządzania, integracji z systemami GIS i akwizycji danych w czasie rzeczywistym. Proponowane rozwiązanie powinno nadawać się do przetestowania w rzeczywistych warunkach portowych oraz wpisywać się w długofalową strategię digitalizacji i automatyzacji procesów monitoringu środowiskowego w Porcie Gdynia.

3. Ograniczenie emisji hałasu w Porcie Zachodnim
Utrzymanie działalności portowej w zgodzie z obowiązującymi normami akustycznymi, przy jednoczesnym rozwoju infrastruktury i wzroście wolumenów przeładunkowych, wymaga opracowania nowych, efektywnych i możliwych do wdrożenia rozwiązań technologicznych lub organizacyjnych. Realizacja projektu ma na celu ograniczenie emisji hałasu generowanego z działalności prowadzonej na obszarze Portu Zachodniego. Jest to szczególnie istotne ze względu na fakt, iż port otoczony jest tkanką miejską szczególnie wrażliwą na hałas emitowany z terenów przemysłowych oraz skargi wpływające do ZMPG S.A. od okolicznych mieszkańców. Dodatkowo, projekt przyczyni się do zwiększenia efektywności zarządzania środowiskowego w zakresie emisji hałasu z terenów portowych, poprawy relacji z lokalną społecznością i wzmacnia wizerunek portu jako odpowiedzialnego partnera biznesowego
Celem wyzwania jest wypracowanie innowacyjnej metody monitorowania, zarządzania i redukcji emisji hałasu — zarówno na poziomie urządzeń technicznych, jak i procesów operacyjnych. Szczególne znaczenie mają rozwiązania umożliwiające predykcję ryzyka przekroczeń norm hałasu, identyfikację ich źródeł oraz optymalizację pracy sprzętu i infrastruktury pod kątem emisji dźwięku.

