Pomorska podróż - podsumowanie cyklu spotkań
Dodano
24.06.2021
Innowacyjność może przybierać różne formy, a każdy z nas ma szansę stać się Innowatorem, np. poprzez wprowadzenie zmian w procesach czy nowe spojrzenie na pojawiające się w firmie problemy. Naprzeciw potrzebom wszystkich Innowatorów wyszedł Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego realizując wraz z wykonawcami 15 webinarów pod hasłem „Pomorska podróż. Kierunek innowacje!” w ramach unijnego projektu Smart Progress.Pomorska podróż została zaplanowana w trzech cyklach, a każdy z nich pozwolił poczuć się w roli Innowatora!
Pierwszy cykl pod nazwą „Od inspiracji do innowacji – wsparcie przy starcie" był dedykowany dla osób, które stawiają w tym temacie swoje pierwsze kroki. Eksperci podpowiedzieli jak myśleć innowacyjnie i jakie wyróżniamy niestandardowe formy finansowania projektów badawczych. Kolejnym krokiem było zdobycie wiedzy nt. tego, jak budować model finansowy startupu oraz jak zarządzać innowacyjnymi projektami. Cykl inspiracji zakończył webinar pokazujący sposoby „odzyskania” środków zainwestowanych w B+R.
Drugi cykl innowacyjnej podróży stanowił przystanek na „zatankowanie" kolejnej dawki wiedzy, tak aby skutecznie wyruszyć w świat przełomowych projektów badawczych. Spotkania przeprowadzone zostały pod hasłem „Paliwo dla innowacji – czyli jak zwiększyć szansę na komercjalizację?". Tym razem podpowiedzieliśmy, że czasem warto połączyć siły, bo razem możemy więcej! W ramach tych spotkań znalazły się porady odnośnie sieciowania współpracy czy negocjacji umowy konsorcjum. Już teraz każdy innowator powinien znać wartość swoich odkryć! Porozmawialiśmy również o tym jak oceniać innowacje, wyceniać technologię i jak wybrać odpowiednią dla naszych rozwiązań ścieżkę komercjalizacji.
Trzeci, a zarazem ostatni cykl, miał za zadanie przygotować uczestników do elastycznego reagowania na zmiany. Światowa pandemia pokazała, że należy szybko przystosowywać się do nowych warunków i nieplanowanych problemów. Cykl odbywał się pod hasłem „Turbulencje w podróży. Czyli jak z kryzysu uczynić szansę na rozwój?".
Zadaniem projektu Smart Progress jest wspieranie przedsiębiorców, w tym w szczególności skupionych wokół obszarów Inteligentnych Specjalizacji Pomorza. Staramy się zwiększać kompetencje firm w zakresie realizacji projektów badawczo-rozwojowych na rzecz większej ich liczby i jakości. Aktualna wiedza o globalnych trendach oraz dobre praktyki innowacyjnych przedsięwzięć pozwalają znacząco obniżyć ryzyko realizacji takich projektów – podkreśla Karolina Lipińska, Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna była realizatorem 7 spotkań tematycznych w ramach pomorskiej podróży:
- Rozwiązywanie problemów i myślenie innowacyjne;
- Zarządzanie projektami innowacyjnymi;
- Ocena innowacji;
- Wycena technologii;
- Razem łatwiej. Jak negocjować umowę konsorcjum?;
- VUCA – zarządzanie i skuteczność w czasach zmienności;
- Cyfryzacja biznesu sposobem na rozwój firm w czasie kryzysu.
Każde z nich zgromadziło duże grono odbiorców chętnych czerpać wiedzę z doświadczenia ekspertów. W realizowanych przez nas webinarach udział wzięło łącznie niemal 500 osób. To pokazuje jak duże jest zapotrzebowanie na spotkania w zakresie takiej tematyki i jak chętnie przedsiębiorcy korzystają z dostępnych źródeł wiedzy.
Jednostka, która chce być innowacyjna, musi mieć twórczych pracowników. Wdrażane przez przedsiębiorstwa działania innowacyjne przynoszą im wiele korzyści, m.in. wprowadzenie na rynki nowych produktów i usług czy zastosowanie nowej technologii produkcji. Dlatego ważne jest, aby zachęcać przedsiębiorców do podnoszenia swoich kompetencji, wychodzenia poza obrane schematy oraz poszukiwania nowych rozwiązań i możliwości – tłumaczy Radosław Wika, Dyrektor Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
Zrealizowanie wszystkich tych spotkań nie byłoby możliwe bez Ekspertów, którzy zgodzili się wyruszyć w tą podróż razem z naszymi Innowatorami.
Pani Paula Wąsowska, DBA, wcieliła się w rolę prelegenta podczas 4 webinarów, których realizatorem była Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Pani Paula jest cenionym ekspertem w obszarze strategii, innowacji i komunikacji biznesowej z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynkach europejskich i USA z solidnym przygotowaniem naukowym i dyplomami z prestiżowych i renomowanych instytutów naukowych, takich jak Doctor of Business Administration (DBA) Polskiej Akademii Nauk (PAN), Master of Business Administration (MBA), Szkoły Głównej Handlowej (SGH) i Uniwersytetu Warszawskiego Montreal w Kanadzie.
Pani Paula w swoich prelekcja podkreślała jak ważna jest kreatywność indywidualna, jak wychodzić ze schematycznego myślenia, jak ważne jest zrozumienie źródeł innowacyjności, jak spośród wielu projektów odróżnić innowacyjne i jakie są kryteria ich oceny oraz przekazała uczestnikom wiedzę dotyczącą zarządzania przedsiębiorstwem w świecie dynamicznych zmian, destabilizacji i przełomowych innowacji.
Pan Karol Bober, założyciel i prezes zarządu firmy doradczej Grantera, specjalizującej się w obsłudze projektów B+R dofinansowanych ze środków UE, w ramach spotkania „Zarządzanie projektami innowacyjnymi” realizowanego wspólnie z Panią Paulą Wąsowską przedstawił zgromadzonym Innowatorom szczegóły dotyczące zarządzania innowacyjnymi projektami dofinansowanymi z UE.
Kwestie prawne dotyczące zawierania konsorcjum przybliżyła dr r.pr. Marta Dargas-Draganik – wykładowca w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni, pełnomocnik ds. współpracy z Chinami Pracodawców Pomorza. W praktyce zawodowej zajmuje się obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w tym związanych z nowymi technologiami. Pani Mecenas podpowiedziała na co zwrócić uwagę przy tworzeniu umowy konsorcjum, negocjowaniu jej warunków i podpisywaniu, a także jak problematyczne bywają różnice kulturowe podczas współpracy z zagranicznym partnerem.
Tematyce wyceny technologii Innowatorzy przyjrzeli się razem z dr Markiem Panfilem – doświadczonym biegłym w zakresie wyceny przedsiębiorstw i aktywów niematerialnych. Pan Marek to również doradca strategiczny w zakresie budowy wartości spółki dla akcjonariuszy oraz Profesor potrafiący z sukcesem łączyć świat akademicki i świat biznesu. Spotkanie przepełnione było praktyczną wiedzą nt. uwarunkowań prawnych różnych rodzajów technologii, przykładowymi wycenami start-upów technologicznych, patentów i know-how. W ramach spotkania zgromadzeni innowatorzy dowiedzieli się również w jakim celu dokonywana jest wycena technologii, jak dochodzi do komercjalizacji prac B+R, w jaki sposób dokonać sprawozdawczości finansowej, a także jak zabezpieczyć zaciągane zobowiązania.
Ostatnie z realizowanych przez PSSE spotkań poprowadzili eksperci z firmy Pirxon S.A. mającej swoją siedzibę w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. W rolę ekspertów wcielili się Piotr Kaczmarek i Rafał Podsiadło. Pan Piotr pracuje na stanowisku Business Development Director w spółce PIRXON, w której odpowiada za rozwój biznesu i kieruje współpracą z klientami. Doskonale identyfikuje obszary działalności i procesy, które mogą zostać usprawnione, a przez to generują oszczędności poprzez wdrażanie różnorodnych rozwiązań informatycznych. Z kolei Pan Rafał Podsiadło – RPA Project Manager w spółce PIRXON, odpowiada za zarządzanie projektami, analizę i optymalizację procesów oraz tworzenie i utrzymanie cyfrowych pracowników. Pan Rafał brał udział w ponad 300 wdrożeniach zakończonych sukcesem i przeszkolił ponad 1000 pracowników zarówno w sektorze komercyjnym, jak i publicznym.
Eksperci podpowiedzieli uczestnikom w jaki sposób można szybko zidentyfikować proces do automatyzacji, jakie są podstawowe technologie oraz narzędzia Power Platform, a także co należy zrobić, aby zwiększyć poziom użycia innowacji cyfrowych w swojej firmie.